ANNONS

Betalbolaget svarar på tuffa kritiken - “många har sagt nej”

Caroline Lunde
“Överväga om vi bör göra ändringar”.

Det norska konsumentverket (Forbrukerrådet) riktade idag stark kritik mot betalföretaget Vipps. Konsumentorganisationen menar att betalföretaget i princip lurat användarna, med olika trick, att godkänna att deras köphistorik används till riktad reklam.

LÄS ÄVEN: Swish-konkurrenten anmäls - olaglig användning av köphistorik

Ehandel.se kontaktade Vipps för att få deras bild av kritiken.

ANNONS

Nyligen inhämtade vi samtycke för att bedriva marknadsföring och för att skapa bättre innehåll i appen - då är öppenhet och valfrihet viktigt. Men det är klart att när vi får den här typen av feedback, så måste vi överväga om vi bör göra några ändringar, säger Caroline Lunde, kommunikationschef på Vipps MobilePay.

Betalföretaget har dock inte hunnit sätta sig in i anmälan ännu och det ligger närmast på agendan.

Nu ska vi noggrant gå igenom klagomålet och rikta ett kritiskt öga mot oss själva, innan vi svarar Forbrukerrådet.

Vipps menar, till sitt försvar, att många faktiskt har valt att klicka “Nej” istället för “Ja”.

Anledningen till att vi gick ut och bad om samtycke är ju för att vi vill följa alla lagar och regler, och det har varit viktigt för oss att vara tydliga med vad vi ber om tillåtelse till – och att det ska vara lätt att säga ja eller nej. Det är många som har sagt ja, men också många som har sagt nej – och det säger oss att det är många som gör ett medvetet val, förklarar Caroline Lunde.

Vipps meddelar också att det ska vara enkelt att ändra sitt samtyckte i appen "precis när man vill".

ANNONS
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se