ANNONS

Betalbolaget snor åt sig Amazons omsättning

David Singleton, CTO på Stripe

"Bästa vägen framåt".

ANNONS

E-handelsjätten Amazon och betalbolaget Stripe är inte främmande för att jobba ihop – men nu har de knutit banden ännu närmare varandra. Ett nytt globalt avtal har skrivits på och detta betyder att Stripe kommer att användas i en lång rad av Amazons tjänster.

Stripe kommer att bli en strategisk betalningspartner för Amazon i USA, Europa och Kanada, och hantera en betydande del av Amazons totala betalningsvolym, meddelar företagen.

Och vi talar här om kärnaffären hos Amazon som Prime, Audible, Kindle, Amazon Pay, Buy With Prime och så vidare. Så det är uppenbart att Amazon är mycket nöjda med vad Stripe tar med sig till bordet.

Vad som också förmodligen hjälper är att Stripe är en kund till Amazons molntjänster, på vilka betaltjänsten drivs. Och Stripe kommer nu att expandera detta tekniska samarbete.

När vi ser på det kommande decenniet är det tydligt att den bästa vägen framåt för Stripe och för våra användare är att samarbeta närmare med Amazon, säger David Singleton, teknisk chef för Stripe.

Amazon hyllar samtidigt hur bra betaltjänsten fungerar.

Vi värdesätter speciellt Stripes tillförlitlighet. Även under toppar som Prime Day, Black Friday och Cyber Monday, levererar Stripe branschledande driftsäkerhet, säger Max Bardon, chef för payments hos Amazon.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se