Tidigare i år stod det klart att e-handlaren Footway hade fått till en raketökning under 2017. Företaget gick från 350 till över 500 miljoner kronor i omsättning, och både resultatet och antalet nya kunder såg en stark utveckling.
LÄS ÄVEN: Footway spränger en halv miljard
EBITDA på 25,3 miljoner
Nu har Footways årsredovisning landat hos Bolagsverket, och i den framkommer mer information om året som har gått. Utöver det som tidigare rapporterats, nådde företaget bland annat ett EBITDA på 25,3 miljoner kronor.
VD:n Daniel Mühlbach beskriver i rapporten 2017 som "ett viktigt år i Footways historia". Han tar upp att företaget har lyckats nå alla sina nya kunder till stor del med hjälp av automatisk marknadsföring. AI och datadrivna beslut ska dessutom ha bidragit till bättre konvertering.
LÄS ÄVEN: Footway om rekordet: "En miljard vore trevligt"
Ökade kundnöjdheten
Men det finns även enklare saker som ska ha fört Footway i rätt riktning. Bolaget har under året satsat stort på bättre kundnöjdhet, och gjort flera insatser för att glädja dem sokm lägger beställningar på sajten.
- Exempel på förbättringar är att vi nu levererar över 95 procent av alla beställningar mottagna innan 16.30 nästa dag, till alla våra 11 marknader, skriver Daniel Mühlbach i årsredovisningen.
En "frontrunner" i AI-skiftet
Enligt Footways vd lever vi i en "spännande tid med snabba förändringar", där framtidens teknik kommer att bidra till en snabbare utveckling - inte minst inom e-handeln.
- Crowdsourcing och AI tror jag kommer vara viktiga källor till specifik kompetens och kvantitativt beslutsfattande. Footway är väl positionerade för att vara en frontrunner i skiftet, och jag ser fram emot att driva och följa utvecklingen, avslutar Daniel Mühlbach.
LÄS ÄVEN: Färre returer med Footways automatiska produktbilder