Startskottet har gått och nu är årets Black Week igång. Men samtidigt som många e-handlare passar på att driva försäljning genom ambitiösa kampanjupplägg, hade andra fått nog av shoppingfesten innan den ens hade börjat.
I en ny undersökning som prisjämförelsesajten Prisjakt har gjort bland e-handlare i Sverige och Norge, framgår det att 61 procent av de svarande tycker att Black Friday borde förbjudas. 56 procent är av åsikten att dagen har spelat ut sin roll. 78 procent uppger dessutom att de känner sig pressade att kampanja i samband med Black Friday.
Prisjakt lyfter fram att svarsfrekvensen i och för sig var "ganska låg" men siffrorna går i samma linje som en större undersökning som företaget Opinion gjort för Prisjakts räkning. Den riktade sig i och för sig till konsumenter, men även i det lägret finns det många som har tröttnat på Black Friday. 40 procent av de svarande planerar att handla under den kommande veckan, men samtidigt säger sig 46 procent vara för ett förbud mot Black Friday.
Även om stödet för Black Week är väldigt högt, och att vi paradoxalt nog går mot ännu ett rekord i år eftersom pandemirestriktionerna är borta från de fysiska butikerna, visar vår undersökning tydligt att många börjar bli väldigt uttråkade. Det handlar mest om en ökad klimat- och miljömedvetenhet och överkonsumtion, men också om en ökande annonströtthet, säger Are Vittersø, Norgechef för Prisjakt, i ett pressmeddelande.
LÄS ÄVEN: Så laddar e-handlarna inför Black Friday - och ifrågasätter kritiken