Posten har tillsammans med TNS SIFO genomfört en undersökning av begagnatmarknaden på nätet. Fyra av tio privatpersoner sägs någon gång ha köpt en vara av en annan privatperson, detta utan att ha träffats fysiskt. Andelen som sålt en vara på detta sätt sägs vara 27 procent. En tredjedel av de som e-handlat privat säger att de gjort detta minst tio gånger.
- Allt fler privatpersoner upptäcker att det är enkelt att köpa och sälja begagnade prylar via nätet utan att träffas. Det gör att marknaden för begagnade prylar blir ännu större. Både köpare och säljare tjänar pengar och dessutom känner sig båda parter som vinnare ur ett hållbarhetsperspektiv, säger Arne Andersson, e-handelsexpert på Posten.
De mest populära varorna på begagnatmarknaden skall vara böcker, kläder och hemelektronik. Postens undersökning visar dock att spännvidden på det som köps och säljs är mycket stor.
"Det säljs allt från knyppelpinnar, växter och reservdelar till akvariet. Men precis som i den traditionella e-handeln domineras marknaden av böcker, kläder och hemelektronik."
Begagnatmarknadens uppskattade värde enligt undersökningen, som baseras på intervjuer med 2400 privatpersoner, är 7,6 miljarder kronor. En marknad som Posten kanske inte får sin önskade del av med tanke på den senaste tidens nyheter. De har dock lanserat tjänsten Brev Skicka Lätt som är direkt riktad mot denna marknad.
Blocket rapporterade förra året att det utannonserades varor för 212 miljarder. Vilket får oss att tro att Postens siffra är i underkant. Samtidigt är den någorlunda i linje med Postens egen undersökning ifrån 2009, med namnet Prylar för miljarder, där marknaden uppskattades till 5 miljarder kronor.
Vi förstår i alla fall lättare varför Posten känner sig pressade att skapa nya tjänster som Brev Skicka Lätt när Schenker och andra fraktbolag går in och tar delar av denna marknad.