Hållbarhetstrenden växer och allt fler köper renoverad elektronik. Refurbed, en snabbväxande återförsäljare av rekonditionerade smartphones, datorer gamingkonsoler, lanserar en ny kategori i sitt sortiment för den svenska marknaden, nämligen begagnade hushållsapparater.
Efter att nyligen ha lanserat renoverade spelkonsoler för den svenska marknaden väljer Refurbed att utöka sitt svenska sortiment ytterligare och börjar sälja rekonditionerade köks- och hushållsapparater. Den nya produktkategorin innefattar bland annat robotdammsugare, luftrenare, kaffemaskiner och värmemixers.
Svenskarna tänker alltmer cirkulärt. Genom att bredda vårt utbud vill vi göra det enklare att välja rekonditionerat och göra hållbara val i fler delar av hemmet. Att utnyttja den fulla livslängden på elektronik i stället för att slänga och ersätta med nytt är ett bra sätt att minska både utgifter och klimatpåverkan, säger Kristoffer Nilsson Kampitsch, Sverigechef för Refurbed.
Refurbed säljer elektronik som tagits emot begagnad och sedan givits nytt liv genom en rekonditioneringsprocess i upp till 40 steg. Företaget säger i ett pressmeddelande att de genomför en fullständig systemåterställning på samtliga produkter, komponenter byts ut vid behov för att både fungera och se ut som nya. Att det nya sortimentet släpps i samband med Black Friday är ingen slump.
Hemelektronik är den näst vanligaste kategorin svenskarna vill fynda under rea-helgen. Hos refurbed är det alltid upp till 40 procent billigare än att köpa nytt, hela året runt. Därför satsar vi istället på Green Friday där vi uppmanar våra kunder till att handla klimatvänligt samtidigt som du sparar på plånboken. Vi hoppas att fler ska vilja utnyttja den fulla livslängden hos elektronikprodukter och fatta genomtänkta beslut när de planerar att handla nytt, säger Kristoffer Nilsson Kampitsch.
En undersökning genomförd av Yougov på uppdrag av Refurbed visar att 67 procent av svenskarna kan tänka sig att välja en rekonditionerad enhet i stället för en fabriksny för att minska sin klimatpåverkan när de ska köpa elektronik. Närmare en av fyra (23 procent) har tidigare köpt en rekonditionerad produkt.
Refurbed har haft en tillväxt på över 300 procent sedan vi lanserades i Sverige i slutet av förra året. Det visar att allt fler svenskar engagerar sig i den cirkulära ekonomin, och vi ser därför över ytterligare produktutbud för den svenska marknaden eftersom efterfrågan på hållbara alternativ ökar. Om några år tror vi att alla hushåll har minst en rekonditionerad produkt hemma, avslutar Kristoffer Nilsson Kampitsch.