Det finns självklart inget positivt att skriva om den pågående konflikten i Ukraina. Många har drabbats hårt av kriget, inte minst befolkningen i Ukraina. Men för Växjöbaserade nätauktionen Blinto blev det behov de fyller större i och med konflikten.
Efterfrågan på begagnatmarknaden för maskiner har varit stabil men har ökat med anledning av de leveranssvårigheter av nya produkter och delar som kriget i Ukraina medfört. Detta tillsammans med att företaget under året har stärkt upp viktiga delar för att kunna behålla och förbättra de nyckelfaktorer som gjort bolaget framgångsrikt och stabilt i en turbulent omvärld, säger Richard Nilsson, vd på Blinto i ett pressmeddelande.
2021 blev ett rekordbra år för Blinto. Trots den minsta sagt turbulenta omvärlden ökade omsättningen med drygt 45 procent mot föregående år, och slutade på 46,8 miljoner kronor och blev företagets bästa år sedan starten 2018.
Företaget förmedlar begagnade maskiner. Totalt har de 65 000 kunder registrerade som användare, majoriteten är svenska företag.
Under året som gått har vi nått flertalet viktiga milstolpar, bland annat har vi haft över 20 miljoner besök och 100 miljoner sidvisningar på vår webb under de tre år vi varit aktiva.
Framgångsreceptet - att vara snabb
Blinto upplevs som en snabb och smidig tjänst för företagare runt om i landet vid försäljning av maskiner och nyttofordon. Det har därför varit extra viktigt att kunna bibehålla snabbhet och smidighet genom att rekrytera fler mäklare på fler orter i landet, menar Richard Nilsson.
Tack vare det goda resultat som bolaget uppvisar satsar man nu på att förbättra kundupplevelsen och hemsidan, man återinvesterar delar av resultatet i utveckling och optimering av den svenska sajten. Och man är nu beredd att lansera Blinto på nya markander.
Under 2021 togs beslutet att företaget skulle gå in på ytterligare en europeisk marknad genom dotterbolaget Blinto GmbH i Tyskland. En marknad som är ungefär åtta gånger större än den svenska och banar väg för ytterligare milstolpar under kommande år.