ANNONS

Begagnade kläder på nätet går som tåget

Begagnade kläder på nätet går som tåget
Juha Koponen, VD på Swap.com

Den amerikanska e-handeln Swap.com har precis säkrat en ny investering på 20 miljoner euro. Vi har pratat med grundaren Juha Koponen som trots sin bakgrund som doktor i kärnfysik nu arbetar för hållbarhet inom klädbranschen.

ANNONS

Den senaste tiden har vi hört allt mer om bland andra Sellpy och Minimera, två svenska e-handelsföretag som röjer stora framgångar genom att sälja begagnade varor på nätet. Men trenden med begagnat online är stor även utanför Sverige. I slutet av förra veckan kunde vi berätta att den svenska riskkapitalfirman eEquity ledde en investeringsrunda på 20 miljoner euro i det amerikanska e-handelsföretaget Swap.com som säljer begagnade kläder på nätet till kvinnor, män och barn.

Bakom Swap.com står Juha Koponen och hans kollega Jussi Koskinen, som båda kommer från Finland. Juha Koponen har doktorerat inom kärnfysik och har bidragit till vetenskapen i stora projekt i bland annat Schweiz och Tyskland.

- Sedan min tid inom forskningen har jag ett intresse för hållbarhet och jag ville arbeta med att förändra sättet vi ser på konsumtion när det kommer till kläder, berättar han om valet att byta bransch.

Gjorde det billigare att skicka in kläder

Juha Koponen och hans kollega kom in i begagnathandeln med bytestjänsten Netcycler som tidigare drevs i begränsad skala i ett fåtal europeiska länder. Sajterna lades dock ner i samband med att Koponen och Koskinen bestämde sig för att satsa på att nå en större marknad, och vilket land är bättre att göra det i än USA? Sagt och gjort, 2012 lanserades Swap.com på andra sidan Atlanten där onlinemarknaden för begagnade kläder enligt eEquity är värd över 100 miljarder dollar.

- Det var ett stort beslut men det har betalat sig väldigt bra, säger Juha Koponen.

Sedan 2012 har företaget vuxit stadigt. Bolagets lager i Illinois har gått från en lageryta på under 600 kvadratmeter till nära 34 000 kvadratmeter. Sortimentet, som uteslutande består av varor som är använda sedan tidigare, har vuxit till att omfatta över 1,5 miljoner produkter. Bolaget har för närvarande 200 anställda.

Den som vill sälja på Swap.com kan beställa en låda från bolaget eller använda en annan låda att skicka in sina kläder i. När man har skrivit ut en etikett från företagets hemsida är det bara att skicka in plaggen som sedan undersöks noggrant av Swap.com innan de läggs ut till försäljning.

- Ett problem med att få människor att sälja kläder på nätet var till en början att det var för dyrt att skicka kläderna, så vi tänkte ut ett nytt sätt att göra det på.

Bra pris viktigare än miljö

Swap.com bjuder på frakten om plaggen skickas från någon av USA:s 48 så kallade “mainland states”. När försäljningen väl kommit igång debiteras säljaren en summa på 11,90 dollar, och sedan tar Swap ut en andel på 1,50 dollar plus 30 procent av vad plagget kostar. Resten går till säljaren.

- Säljaren kan själv sätta ett pris på varan, men efter två månader kan vi antingen höja eller sänka det om vi anser att det behövs. Säljaren får betalt varannan vecka, berättar Juha Koponen, och fortsätter:

- Det som oftast händer sen är att säljaren skickar fler boxar med kläder. Det är överraskande hur populärt det har blivit.

Swaps lager är mer än 50 gånger så stort nu som 2012

Juha Koponen tror att mycket av företagets framgång beror på att Swap.com har gett amerikanerna bra tillgång till ett begagnat utbud, något som traditionellt sett har varit en bristvara utanför USA:s storstadsområden.

- Eftersom det är andrahandsvaror är de inte dyra och det finns ett stort sortiment att välja bland. Att man kan beställa hemifrån soffan gör dessutom det hela till en trevlig shoppingupplevelse.

Hur viktigt är det här med att göra en insats för miljön?

- Jag är ju från Finland och jag vet att i Skandinavien pratar man om den biten mycket mer. Här är miljöaspekten högt på agendan i Kalifornien och New York. Jag säger inte att de inte bryr sig i resten av USA men det är i första hand priset och bekvämligheten som spelar roll.

Miljonsatsar på att bygga varumärke 

Till 80 procent är kunderna hos Swap.com kvinnor i åldern 20-45 år som handlar till sig själva, sina barn och sina män. Bolaget har satsat på snabba leveranser och fria returer, vilket har fått många av kunderna att komma tillbaka upprepade gånger.

- Många amerikaner lever från lön till lön och det här är ett utmärkt sätt att få bra valuta för sina pengar.

Sedan starten har Swap.com vuxit med 180 procent om året, och nyligen fick företaget en plats på tidningen Internet Retailers lista över de hundra mest innovativa e-handlarna i detaljhandelsbranschen i USA.

Har ni några planer på att expandera utanför USA?

- Nej, vi har inga konkreta planer på det i dagsläget. Just nu fokuserar vi på den verksamheten vi har. Vi är jätteglada för investeringen och ska de närmsta två åren använda pengarna till att bygga vårt varumärke så att folk får kännedom om att det finns ett sätt att köpa kläder till bra pris och samtidigt vara med och rädda planeten, avslutar Juha Koponen.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap