Det är inte bara konsumenter som blir utsatta för bedrägerier i e-handeln. På senare tid har även flera e-handlare blivit utsatta för just detta. I korthet går det ut på att köpare skickar tillbaka andra varor än dem de har beställt. Därefter hävdar de att de minsann skickat tillbaka produkten och kräver pengarna tillbaka.
Flera e-handlare ska ha drabbats och en av dem säger anonymt till Ehandel att det kostat dem sjusiffriga belopp. Trots att flera försök misslyckas. De finns även e-handlare som känner till tillvägagångssättet, men som säger att de inte är drabbade i någon större omfattning.
Produkterna som berörs är ofta hemelektronik. Varor som är lätta att sälja vidare, till exempel Appleprodukter.
Det är Iphones i första hand och därefter Ipads, säger en e-handlare.
Och när vi hör oss för hos speditörerna är de väl bekanta med den här bedrägerivågen.
Vi känner igen problemen, men faktiskt inte specifikt med Appleprodukter. När det gäller säkerhet är det ju lite svårt att berätta allt för mycket om hur vi gör för att förebygga bedrägerier – delar vi med oss för mycket blir ju våra metoder kända även för bedragare. Men i stora drag är det jätteviktigt för oss att samverka med kunder och branschkollegor. Det är lättare att se mönster när man kan lägga ihop pusselbitarna. En bedragare kanske testar hos oss en gång, och sen går man över till någon annan aktör. Om vi samarbetar är det mycket lättare att snabbt se mönster och kunna agera, säger Matilda Adelborg, presschef på Bring i Sverige och Danmark, till Ehandel och fortsätter:
Vi har också ett tätt samarbete med polisen, och polisanmäler så fort vi upptäcker något. Vi har en riktigt vass säkerhetsavdelning som ständigt tittar på nya lösningar. Bedragare är kreativa och ändrar sina tillvägagångssätt hela tiden – och det måste vi också.
Även hos Postnord är man bekant med metodiken och logistikjättens säkerhetschef, Alexis Larsson, uppger också att man jobbar hårt för att hitta nya vägar komma åt dessa typer av bedrägerier.
"Är uppmärksamma"
Bland de aktörer som känner till de här bedrägerierna finns Webhallen, som ägs av norska Komplett. De säger sig dock inte vara utsatta i någon större omfattning.
Den typen av bedrägeriförsök är inte särskilt förekommande hos oss. Vi har också väldigt bra medarbetare i butik och på vår returavdelning som är uppmärksamma på fabricerade kvitton om det skulle handla om liknande försök i en fysisk butik, säger Filippa Modig, pressansvarig på Webhallen.
Samma svar får vi från Netonnet.
Detta är inte något som vi har träffat på i någon direkt omfattning, säger Kristina Wärmare, PR- och kommunikationschef samt hållbarhetsansvarig på Netonnet.