ANNONS

Beauty-startupen blir e-handlare – krokar arm med NA-KD

Dahsl
Dashl-grundarna Nina Akbari och Arbilina Nissan
Pressbild/Dashl + Skärmdump

"Ta med sig Dashl-upplevelsen hem".

ANNONS

Entreprenörerna Nina Akbari och Arbilina Nissan lanserade 2017 Dashl. På Dashl.se kan man boka skönhetsbehandlingar och köpa skönhetsprodukter – som är framtagna av företagets egna så kallade beauty-experter.

Bolaget erbjuder även en on demand-tjänst där Dashls stylister kan bokas till event och kontor. Startupen säljer dessutom en yrkesutbildning vid namn "Beauty academy by Dashl" för blivande och befintliga stylister.

I dagsläget har vi tio beauty bars tillsammans med H&M och MQ MARQET, både i Sverige och Tyskland, säger Arbilina Nissan till Ehandel.

I våras genomförde Dashl en kapitalrunda. Bland investerarna återfinns affärsängeln Christina Stenbeck och H&M:s eget riskkapitalbolag. Totalt togs 13 miljoner in. Pengarna ska bland annat användas till en Tysklands-expansion. Men också till att lansera egna produkter, enligt Arbilina Nissan.

Naturligt komplement

Dashl ska nu även satsa på egna produkter – som främst ska säljas via en e-handel. Målet är att e-handeln ska stå för hälften av intäkterna inom några år. Den nya produktlanseringen görs i samarbete med snabbväxande Göteborgs-grundade modeplattformen NA-KD. Sedan tidigare har bolaget dock tagit fram en egen vegansk nagelolja, ett serum och en "brow gel".

Vi ser på samarbetet med NA-KD som ett naturligt komplement till deras befintliga beauty och modeutbud, där vi som företag får en möjlighet att erbjuda vår expertis till kunder i hela Europa, bortom de marknader där vi har våra beauty bars. I och med samarbetet möjliggör vi för alla att ta med sig Dashl-upplevelsen till hemmet, säger Arbilina Nissan.

Vad innebär det?

Samarbetet innebär att vi använt vår expertis, data och feedback från våra kunder – från våra många år av att erbjuda skönhetsbehandlingar på våra beauty bars. Vi har tagit all den datan och utvecklat en vegansk produktserie för brynen, resultatet är exakt vad våra kunder efterfrågat.

Stor efterfrågan

Hon tillägger att Dahsl länge sett stor potential i e-handel. Men också i egna produkter. Givet den expertis och kompetens bolaget har inom skönhet, är det ett naturligt steg, menar hon. Och hon bedömer att efterfrågan är stor.

Det som också skiljer oss från många andra varumärken på marknaden är att våra utbildade stylister varit med och tagit fram de produkter som efterfrågas, och därav bidragit till både innehåll och kvalitet, säger Arbilina Nissan.

Letar ni fler samarbeten?

Vi är alltid öppna för samarbeten med varumärken som är i linje med våra värderingar och har en liknande målgrupp där vi kan agera som komplement till varandras utbud och affär.

Nu är målet att expandera till, utöver Tyskland, fler europeiska marknader. Expansionen ska inkludera hela Dashl-konceptet med egna tjänster, beauty bars – och e-handel. Startupen är också i färd med att utveckla fler skönhetsprodukter. Målet är att omsätta över 100 miljoner inom några år.

I fjol landade omsättningen på 10,3 miljoner, och förlusten till hela 9,2 miljoner. Enligt Nissan Arbilina berodde det främst på att beauty-besöken minskade under pandemiåret 2020. Men nu ser det ut att vända uppåt igen.

Under hösten har tillväxten tagit fart på nytt. I oktober växte vi med över 37 procent, jämfört med månaden innan.

David Gustavsson
david@ehandel.se