ANNONS

Barncancerfonden lanserar digital insamlingsbössa

Barncancerfonden lanserar digital insamlingsbössa

Barncancerfonden lanserar ett nytt verktyg, Click of Hope, som låter e-handelskunder skänka pengar till välgörenhet när de handlar. Först ut att erbjuda verktyget, som bygger på välgörenhetstjänsten Desmo, är e-handelsplattformen Starweb.

ANNONS

Den digitala insamlingsbössan Desmo lanserades 2010 med målet att göra det enkelt att skänka pengar till välgörenhet när du e-handlar. Två år senare hade Desmo samlat in över en miljon kronor till välgörande ändamål och lockat en rad investerare.

Målet var sedan att gå globalt men i november 2014 fick Barncancerfonden äran att ta över Desmo med tillhörande produkter och tjänster. Nu lanserar Barncancerfonden en uppdaterad version av e-handelsverktyget som nu fått namnet Click of Hope.

Förväntar sig socialt ansvar

Precis som sin föregångare vänder sig Click of Hope till e-handlarnas kunder som ges möjlighet att ge en gåva till Barncancerfonden efter avslutat köp. På webbutikens tacksida får kunden möjlighet att skänka ett valfritt belopp genom kortbetalning, faktura eller betalsamtal.

Efter att ha valt betalningsmetod får kunden även chans att dela sin gåva via Facebook, Twitter och LinkedIn. Först ut att erbjuda verktyget till sina kunder är e-handelsplattformen Starweb. E-handlare betalar ingenting för att implementera eller använda verktyget i sin webbshop.

– Allmänheten förväntar sig att företag tar ett socialt ansvar idag och Click of Hope är ett väldigt smidigt sätt för e-handlare att göra det. Vi är oerhört glada över Starwebs engagemang. De hjälper e-handlarna att ta ett socialt ansvar vilket i sin tur hjälper oss att nå ut till fler potentiella givare, säger Åsa Blomberg, insamlingschef på Barncancerfonden.

Källa: Press

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se