Den portabla vintagemarknaden Plick är nästa aktör som ska ge Blocket och Tradera en match. Men som vi vet sedan tidigare är begagnatmarknaden idag betydligt mer trångbodd än så. OnTheFlea, Osom, Vintigo, NyBytt, Citiboard och Jumblets är några Blocket-utmanare vi skrivit om tidigare.
Men gänget bakom Plick säger att man skiljer sig från mängden på ett antal punkter. Bland annat skapar användarna personifierade flöden formade utefter hur de använder tjänsten och vad de är intresserade av.
Genom att ”likea” annonser och säljobjekt kommer profilen att formas och användarens flöde kommer sen endast visa saker som de tidigare visat intresse för.
– Man skapar helt enkelt en profil, liknande som på Instagram, och sedan tar man kort på det man vill sälja, lägger till en beskrivning av säljobjektet och låter folk kika på det man har lagt ut till försäljning. Vi vill att bilderna ska vara visuellt tilltalande därför att vi tror det kommer att ha en avgörande roll när användarna letar efter något att köpa, säger Medhane Asefaw, en av appens grundare.
Granskar alla annonser
Tanken är att Plick ska vara som att kliva in i en butik som endast innehåller kläder man tycker om. Man har också försökt att hålla det så avskalat, smidigt och personligt som möjligt, och medvetet lagt fokus på försäljning av just kläder och accessoarer. Det för att utbudet i appen inte ska bli överväldigande, utan snarare unikt och lockande.
Samtidigt har man valt att göra den sociala biten till en viktig del av tjänsten. Man ska kunna följa användare och se tidigare försäljningar, och på så vis hitta favoritsäljare och läsa kommentarer från andra användare som handlat genom Plick. Man har också valt att satsa på en kvalitetskontroll av de annonser som läggs upp i appen.
– Vi är mer fokuserade på kvaliteten på innehållet än våra konkurrenter. Plick är den enda marknadsplatsen som granskar alla annonser baserat på en bildpolicy för en bättre användarupplevelse. Det är en process våra konkurrenter har svårt att effektivisera eftersom deras innehåll är mycket mer differentierad, från bilar och möbler till kläder och accessoarer, säger Plicks VD, Jimmy Heibert.
Innehållet är kung
Plick lanserades för fyra veckor sedan och man såg redan under första veckan en topp, frågan var om det skulle hålla i sig. Fyra veckor senare har man dock sett en tillväxt på 30 procent av nya användare varje vecka.
Och enligt Jimmy Heibert har man lyckats utöka sin användarbas betydligt, precis som antalet publicerade annonser och sålda objekt.
– Vi hör ofta att innehållet är kung och det stämmer för alla marknadsplatser, men det är en stor skillnad i hur vi definierar bra innehåll. För Plick det handlar om att hitta den perfekta mixen av kvalitet och kvantitet medan de flesta konkurrenterna bara understryker kvantitet som en metod för att växa. För oss är det inte appen som gör att användarna återvänder, det är kvaliteten på annonserna, säger Jimmy Heibert.
Källor: Swedishstartupspace, Totally Örebro