ANNONS

Bärbar elektronik en av de hetaste julklappstrenderna

Bärbar elektronik en av de hetaste julklappstrenderna

Mobilitet och underhållning blir de hetaste elektroniktrenderna i jul. Bärbar elektronik och trådlösa ljudsystem väntas gå starkt, medan spelkonsolen står för underhållningen efter årets klappöppning. Det visar Teknikbarometern som presenteras i ett samarbete mellan Prisjakt och HUI Research.

ANNONS

HUI research och Prisjakt har tittat närmare på elektroniktrenderna när det gäller julhandeln på nätet. En trend som växer sig allt starkare är armburna wearables som innefattar prylar som smarta klockor och aktivitetsarmband.

Smarta klockor har drivit köpintresset för armbandsur under en längre tid och antalet klick har ökat med 60 procent hittills i år, januari till november, jämfört med motsvarande period i fjol. Även aktivitetsarmbandet, som nyligen utsågs till Årets Julklapp, går framåt och ökade under perioden oktober/november med 132 procent.

– Smartklockan befinner sig både tekniskt och designmässigt precis i början av sin utveckling. Än så länge attraherar den främst prylnörden, men på sikt kommer den att tilltala fler användargrupper, säger Johnny Lindgren, teknikexpert på Prisjakt.

En viktig mĂĄnad

Förutom mobilitet är underhållning ett nyckelord i jul och trådlösa ljudsystem samt spelkonsoler spås det finnas en del av under granarna i år. Köpintresset för spelkonsoler ökade redan under fjolåret i och med lanseringen av Playstation 4 och i år har köpintresset växt med 67 procent jämfört med samma period föregående år.

Även produkter relaterade till ljud har gått bra under året. En trend som ligger bakom denna utveckling är det trådlösa hemmaljudet som ökat med 16 procent hittills i år jämfört med i fjol. Konsumenterna upptäcker nu tjusningen i att kunna strömma musik trådlöst från sin smartphone direkt till hemmets högtalarsystem.

– Julen är otroligt viktig för detaljhandeln, inte minst för elektronikbranschen. Konsumenternas julklappsinköp och mellandagsrean lyfter försäljningen och är rent avgörande för årets utfall. Årets decembermånad är inte något undantag, säger Lena Larsson, VD på HUI Research.



Källa: Press

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se