E-handlaren Weard har gått som tåget sedan starten 2019. Bolaget, som specialiserat sig på underkläder och t-shirts i bambuviskos tredubblade sin omsättning till 15 miljoner förra året.
Därför pasar man nu på att skala upp sortimentet till loungewear, luvtröjor och mjukisshorts. Allt för att hålla den höga tillväxttakten uppe.
Även om miljöaspekten är oerhört viktig, tror vi i första hand inte att man vill köpa produkter för att de är hållbara. Utan vi tror snarare på att man vill köpa fantastiska produkter, med bonusen att de är hållbara. Våra produkter uppfyller de tre viktiga värdena i att de är sköna, hållbara och snygga. Med våra senaste lanseringar är det möjligt att gå klädd från topp till tå med kläder från Weard, säger Marwin Gordon, grundare av Weard.
De nya kläderna kommer att tillverkas i en blandning av 70 procent bambuviskos och 30 procent bomull. Anledningen till att man valt att satsa på just bambu ska vara att materialet håller länge och att plantan växer snabbt och organiskt, utan konstgödsel och besprutning.
"Roligt att möta kunder på riktigt"
Även om e-handeln är den primära försäljningskanalen har bolaget också öppnat en pop-up-butik i Visby under sommaren. En viktig kanal för att nå kunder som man kanske hade missat helt annars.
Det är roligt att få komma ut och möta kunder på riktigt. Med pop up-butiken har kunderna också möjlighet att prova våra kläder och det är en betydelsefull faktor, eftersom det är svårt att med foton förmedla hur skön en tröja är. Vi tror att om man har provat våra kläder, kommer man inte vilja ha några andra kläder när man ska mysa i soffan eller chilla i parken med vännerna. Våra kläder bidrar till att man känner sig ledig och bekväm, säger Marwin Gordon.