E-handeln Bamba, som sedan ett par år tillbaka ingår i Adlibrisgruppen, har haft ett händelserikt år. Bolaget har tillsammans med sina systerbutiker flyttat in i ett nytt lager, vilket nog var behövligt med tanke på Bambas popularitet under förra årets julhandel.
LÄS ÄVEN: Försäljningen starkare än väntat - stora förseningar hos Bamba
Och nu står det klart att 2017 som helhet blev ett bra år för leksaksföretaget. Bambas omsättning ökade under året från drygt 64 till knappt 83 miljoner kronor.
- 2017 har bolagets försäljning ökat med 30 procent jämfört med 2016. Omsättning och resultat är i linje med bolagets långsiktiga plan, skriver Bamba i sin årsredovisning.
Ska vända till svarta siffror i år
Ökningen på omsättningssidan beror enligt Bamba bland annat på ett förbättrat samarbete med Adlibris i Sverige, Norge och Finland. Samtidigt minskade förlusten från minus 11,6 miljoner till minus 2,7 miljoner kronor.
Under 2018 är planen att företaget ska lyckas vända till svarta siffror.
- Bamba har en väl avvägd tillväxtplan för 2018 samt målsättning att nå lönsamhet under året, skriver Bamba.
LÄS ÄVEN: Adlibris storsatsar på nytt lager - bygger ut med 5 300 kvadrat