ANNONS

Bakom kulisserna: De har knäckt secondhand-koden på nätet - "ökar hela tiden"

Grundarna Maja Andersson och Josefin Runquist
"Gjorde inget rätt i början, men det blev rätt till slut".

Inimini är ett företag som har gjort en imponerande resa från att vara en liten aktör till att bli marknadsledande inom secondhand-barnkläder.

Vi har besökt dem i Malmö och grundarna Maja Andersson och Josefin Runquist delade öppenhjärtigt med sig av sina erfarenheter och insikter kring hur de navigerat genom utmaningar och möjligheter i e-handelsvärlden.

ANNONS

Många kanske känner till dem som Minikit men idag heter de Inimini. Josefin Runquist berättar varför man bestämde sig för att ändra namn på företaget:

När vi startade fokuserade vi bara på klädpaket. Som vi kallade kit. Och då var det ett perfekt namn, Minikit. Men när företaget började ta fart och vi ville varumärkesregistrera namnet så gick det inte. Det tog emot jättemycket, att byta namn, vi övervägde alla för- och nackdelar men bestämde oss för att göra det till slut.

Dessutom började kunder efterfråga möjligheten att köpa enstaka plagg, och inte bara klädpaket. Namnbytet kom då med ett nytt koncept och grafisk profil.

Sedan starten 2020 har bolaget växt explosionsartat. Under 2023 dubblades omsättningen igen, samtidigt som man lyckades minska förlusten. Intäkterna landade på runt fyra miljoner kronor och förlusten kapades rejält från förlust en miljon under 2022 till minus 240 000 kronor under 2023.

Vi är jättenöjda! säger Josefin och fortsätter:

2024 har hittills gått enligt vad vi har planerat och vårt mål är att landa på 8 miljoner i omsättning.

I slutet av 2023 var grundarduon med i SVT:s program Draknästet, som genererade en investering på tre miljoner kronor. Pengar som användes till nya lokaler på 1 200 kvadratmeter i Malmö, varav 400 kvadratmeter lageryta.

När man besöker e-handelsföretaget är känslan ombord väldigt familjär. Det är få personer där, men lokalen är stor och alla stationer är väl genomtänkta.

Från privatperson till hemsida

Kort beskrivet "säljer" privatpersoner påsar med använda barnkläder till Inimini. Företaget har en chaufför som hämtar påsarna och när de kommer till företagets lokaler sorteras alla plagg.

De plagg som är i bra skick, utan hål eller fläckar, läggs i en hög och vägs. Personerna vars kläder valts ut får betalt i kilopris. Här jobbar Inimini med ID-koder, som varje säljare får för att hålla ordning och reda på alla påsar.

Kläder från privatpersoner

Sorteringsstation

De plagg som väljs bort doneras till välgörenhet. Och som kvalar in storlekssorteras och fotograferas.

Storlekssortering

En av flera fotograferingsstationer. På en dag fotas upp till 800 plagg

Bilderna på plaggen skickas till en digital plats och därifrån går de ut på sajten. Bilderna blir redigerade och får copytexter, taggas i säsonger, varumärken, innehåll med mera. En automatiserad process som bolaget tagit fram själv.

Varje plagg besiktas noga vid fotograferingen. Om det finns en liten defekt eller om plagget mäter mindre än storleken i lappen, uppges detta på sajten. Allt för att kunderna ska kunna handla medvetet. Något som gjort att bolaget har en minimal returgrad, tros att man jobbar med mode.

Vår returgrad ligger på cirka tre procent, säger Maja Andersson.

"Blev rätt till slut"

På sajten har Inimini 70 000 plagg, och säljer i dagsläget cirka 11 000 produkter i månaden. Alla plagg packas i en återanvändbar papperspåse med en unik kod, som lagras i produktbiblioteket.

En liten del av lagret där 70 000 varor ligger

När en kund gjort ett köp plockas produkterna från lagret till en numrerad hyllvägg. En process som också optimerats. Laget på Inimini jobbar med hörlurar i öronen och får facknummer upplästa, så att de vet var produkterna ska hamna.

Vi jobbar med 90 beställningar samtidigt. Ett fack motsvarar en order. Så när vi har hämtat alla produkter och sorterat i fack, kan vi börja packa alla e-handelspaket som ska ut till kunderna, säger Josefin.

Kedjan vi precis har beskrivit, från att en påse kommer in till att den landar på hemsidan och sedan i ett e-handelspaket ut till kund, är något duon jobbat fram själva.

Vi gjorde ingenting rätt från början. Men det blev rätt till slut. Vi har alltid varit öppna för att testa nya saker, justera rutiner och anpassa oss till grejer som kommer upp. Vi har också alltid varit okej med att misslyckas med idéer också, säger Maja.

Fackhyllan där beställningar förbereds
E-handelspaket packas

Något annat man också lagt mycket tid på är e-handeln och kundupplevelsen.

Det har alltid varit viktigt för oss att ha mycket produkter uppe på hemsidan. För många av våra konkurrenter har bara några alternativ, och det är det som finns. Men vi vill vara den som har flera alternativ i varje storlek, i olika färger eller typer av en produkt. Det ska alltid gå att hitta det man behöver till sitt barn. Vi vill att det ska vara lika enkelt att hitta det man behöver secondhand, som när man handlar nytt, säger Maja.

Och trots att majoriteten av Draknästet-investeringen gick till att växa i lagerstorlek, så lades också en summa på de nämnda automatiseringarna. Det är allt från AI och machine learning till andra specialbyggda system.

Om man pratar investering så är det många som tar in en investering för att växa, genom marknadsföring. Vi tar in en investering för att växa lagret. Men vi anställde också en kille som hjälpte oss bygga alla tech-produkter som förenklar våra processer. Så mycket av det som är kopplat till fotostationerna är sånt som han byggde under en femårsperiod. Det effektiviserar ju varje dag. Så det är jättebra. Och nu planerar vi att göra en liten techresa till, säger Josefin.

Josefin tillägger att automatiseringarna är avgörande för ett företag som jobbar med produkter som behöver så mycket handpåläggning och som samtidigt inte kan ha ett högt pris mot konsument.

Man måste liksom det med secondhand. Det är så mycket hanteringstid, och det finns inte mycket marginal att jobba med. Eftersom ett plagg kan säljas för 49 kronor, och sen dras momsen på det.

"Bara ökar hela tiden"

När företaget startades fick duon ofta kommentarer om att marknaden inte var mogen än, för secondhand-mode på nätet. Något Maja och Josefin ser som en fördel nu i efterhand.

Då fanns det bara en liten målgrupp som var intresserad. Men vi tycker att vi var i perfekt i tiden, för vi startade och hade den här lilla, lilla klicken kunder som sen växte jättesnabbt. Och när den växte så hade vi redan etablerat processer och byggt system och så vidare. Hade man börjat nu så hade man behövt springa väldigt snabbt, säger Maja.

De som är målgruppen idag är de som handlar hållbart för framtidens skull och de som uppskattar lägre priser. Den tredje gruppen är de som både vill göra ett hållbarare val och vill ha det billigare.

Våra kunder gillar idén av att kläder används igen och igen, men skulle haft svårt för att gå in i en fysisk secondhand-butik. Och vår idé är väl lite baserad på mitt exempel. Jag var den personen, helst inte gick till en secondhand-butik för att jag aldrig kunde hitta något. Det är oftast väldigt rörigt och jag tycker det fortfarande är jobbigt att stå och rota bland massa olika stilar, säger Josefin.

Inimini får ofta höra att deras kunder tidigare alltid handlat nytt, men tack vare deras sajt kan de handla secondhand.

Det är precis det vi ville uppnå, och det är den typen av kund vi finns här för.

Hur resonerar ni när ni prissätter secondhand-produkter?

Det är klart att det har funnits en bild av att secondhand ska kosta 10 kronor. Men jag känner nog att den bilden ändå börjar försvinna. Många känner att plaggen har ett värde. Vi tänker i många fall att det ska vara hälften så billigt som att köpa det nytt, säger Josefin och förklarar:

Vi jobbar med tre skick: A, B och C. Om ett plagg är i skick B så tar vi ungefär hälften av vad det kostar i butik.

Men den regeln går inte att applicera på alla produkter. Om det är ett plagg av ett väldigt dyrt märke så sänks priset ganska rejält, jämfört med vad det hade kostat nytt. Men är det ett billigare märke men produkten innehåller till exempel merinoull, så ökar priset några kronor.

Så prisekvationen är baserad på plaggtyp, skick, märke och trend. Och om det har en defekt. Så all information om plagget blir en del i den här lilla ekvationen, säger Maja.

Hur upplever ni att köptrenden har varit?

Vi upplever att den bara ökar hela tiden. Så det är väldigt roligt. Och vi ser också att det startas jättemycket nya företag som jobbar med secondhand av olika slag, säger Josefin.

Maja tillägger:

Jag tror också att till skillnad från många andra branscher så har vi också gynnats av världsläget. Pandemiperioden gjorde ju att många dels ville handla lite billigare och också ville handla online och då kom vi lagom till det. Det har ju också varit lite sämre ekonomiskt läge sista tiden och då har man också velat handla billigare. Samtidigt som miljöfrågan har fått mer och mer uppmärksamhet. Så då vill man också bidra genom att handla cirkulärt. Och sen ser vi också att det är en yngre grupp som blir föräldrar, och de är ofta väldigt miljömedvetna och ställer mer krav på företag.

Framåt finns det planer på en tredje investering.

Just nu för vi diskussioner med olika personer. Men målet är att stänga rundan i början av 2025, säger Josefin.

Inimini planerar att fortsätta växa och skala upp sin verksamhet. De ser en stor potential i att utöka sitt lager och anställa fler fotografer för att kunna hantera fler plagg och möta den ökande efterfrågan. Det lilla bolaget, som nu växer upp, är ett exempel på hur ett företag kan växa och anpassa sig till marknadens behov genom att vara innovativa, lyhörda och modiga nog att testa nya idéer.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se