Det var många e-handelsföretag i hemmafixarkategorin som fick sig en rejäl skjuts under pandemiåren. En av dessa var Odla.nu som gick från 28.8 miljoner kronor i omsättning 2019, till 61,3 miljoner 2021. Under fjolåret lyckades man dock inte leva upp till tidigare års fina tillväxtsiffror som pekat åt rätt håll sedan 2016.
LÄS ÄVEN: E-handeln som växer så det knakar – slog 52 miljoner efter rekordår
Omsättningen för 2022 stannade på 55,3 miljoner kronor. Samtidigt visar Odla upp en rörelseförlust (EBIT) på -12,3 miljoner. Att jämföra med -3 miljoner kronor 2021. En av orsakerna till tappet ska bero på att intresset för trädgårdsskötsel återgått till lite mer "normala" nivåer igen.
Det ekonomiska läget med stigande inflation, höjda räntor och ökade energikostnader har också bidragit till en lägre försäljningsnivå då kundernas köpkraft minskat, skriver bolaget i årsredovisningen.
Redo att parera
Men även om intresset för trädgårdsskötsel inte är riktigt lika starkt som under pandemin, tror Odla att det finns ett fortsatt starkt intresse för odling och trädgårdsarbete ute i landet. Något man hoppas ska ge verksamheten en knuff i rätt riktning igen.
Men man reserverar sig för att det tuffa ekonomiska läget kan sätta käppar i hjulet även framöver.
Konkurrensen förväntas fortsatt vara stark och det tuffa ekonomiska läget väntas fortgå under året vilket leder till en risk gällande kundernas köpkraft. Bedömningen är att försäljningen kommer utvecklas i linje med föregående år eller något under. Åtgärder för att öka lönsamheten och parera för eventuellt lägre försäljning har tagits fram, står det i rapporten.
LÄS ÄVEN: Efter förlustsmällen – e-handlaren i konkurs: ”Tuff situation”