ANNONS

Babyworld om konkurrentens bekymmer: "En nödvändig smocka"

Dennis Söderqvist och Nathalie Söderqvist, grundare Babyworld, deltog i Ehandelspadeln.

"Räknar med att tappa omsättning".

ANNONS

Babyworlds omsättning exploderade förra året, från 160 till 346 miljoner kronor. Men i år räknar grundarna med att tappa i omsättning.

Vi räknar med att tappa omsättning på cirka 10 procent, det gäller att justera kostnadsmassan därefter, berättar Dennis Söderqvist, vd och grundare för Ehandel.

Men det är inga nedslående grundare som jag träffar, de är trygga i att de har två ben, både onlinehandel och fysisk butik.

Under corona stod e-handel för 60 procent av vår försäljning. Samtidigt som vi inte tappade i fysisk butik. Medan nu ser man att utvecklingen online har gått bakåt, och de fysiska butikerna kliver fram. I vår bransch är det viktigt att ha två ben, våra prylar är saker man vill klämma och känna på, och då behövs de fysiska butikerna.

Babyworld har elva fysiska butiker i dagsläget.

Bäst går det för våra butiker i Malmö och i Kungens Kurva, utanför Stockholm, de övriga nio butikerna som är likvärdiga omsätter cirka 20 miljoner kronor i snitt.

Har ni flera butiksetableringar på gång?

Vi har ingen strategi för att öppna fysiska butiker, men vi öppnar när vi ser lägen som vi tror på.

Hur tänker ni kring tappet online, kommer ni att genomföra några åtgärder?

Vi kommer att dra ner på externa konsulter och istället kompetensutveckla internt. Fastighet- och energikostnaderna kommer att påverka våra fysiska butiker, men vi är i en fortsatt expansiv fas och vi investerar i vår e-handelsplattform.

Precis som alla andra har Babyworld påverkats av de ytttre omständigheterna, som kriget i Ukraina och inflationen. Omvärldsfaktorer, som enligt Dennis Söderqvist, har påverkat konsumenterna på flera sätt.

Barnafödandet i Stockholm har sjunkit med 17 procent under Q1. Nu spenderar man inte pengar på prylar, nu vill man gå ut och äta och resa och kunderna köper även mer begagnat. Köpbeteendet har förändrats.

Känner ni en oro för framtiden?

Nej, så som media målar upp läget, så låter det värre än vad det är. Det som framkommer i media skapar en osäkerhet på marknaden. Detta nya läge måste sätta sig hos konsumenten innan de vet vad de vill och kan lägga pengar på.

Är begagnatmarknaden intressant för er att testa?

Nej, det har vi inga planer på i dagsläget. Vi är nöjda med vår position i premiumsegmentet. Vi har såklart flera konkurrenter som ligger i närheten av oss, men till exempel Jollyroom, de säljer allt och Babyland säljer billigare grejer.

Babyworld har 155 anställda, varav 25 finns på huvudkontoret.

Arbetar ni med influencers och hur fungerar det?

Ja, vi arbetar med influencers men det är svårt att hitta ett upplägg där vårt varumärke gynnas, om till exempel Bianca Ingrosso skulle köra runt med en Bugaboo vagn så är det ju Bugaboo som gynnas, så vi betalar ingenting för influencers utan vi samarbetar med våra leverantörer kring influens marketing.

Ska ni köra någon Black week-kampanj?

Vi kommer att ha en Black friday-kampanj, men vi förlitar oss inte på att den ska rädda årets omsättningssiffror utan vi följer marknaden och har lite rabatter.

En av Babyworlds konkurrenter, Babyshop, har begärt rekonstruktion, de har sökt 100 till 125 miljoner kronor i ny finansiering från sina ägare.

Det som hänt med Babyshop är en nödvändig smocka för alla e-handlare, ett uppvaknande. Sen är det såklart jättetråkigt för dem som jobbar på Babyshop.

En sak som blivit tydligt i och med världsläget och Babyshops situation är att man måste våga ta betalt, menar Dennis Söderqvist.

Vi måste ställa högre krav på våra leverantörer, vi måste våga ta betalt. Att finnas hos oss är ett bra marknadsföringsfönster för våra leverantörer.

LÄS ÄVEN: E-handelsjätten i rekonstruktion - skuldberget som ska skrivas ned

Annika Lindecrantz
annika@ehandel.se