I dag har nyheterna dominerats av det faktum att Babyshop beslutat sig för att köpa upp Qliro Groups nätbutik Lekmer, som under en längre tid dragits med en hel del problem relaterade till logistiken. Problemen började i samband med att Lekmer flyttade sitt lager, vilket inte gick som planerat, nĂ¥got som i sin tur ledde till lĂ¥nga leveranstider och sura kunder. I dag sägs det mesta vara löst, enligt Qliro Group, men nätbutiken stĂ¥r samtidigt med för höga logistikkostnader sĂ¥ allt är inte pĂ¥ sin plats.
"NĂ¥got vi tittat väldigt noggrant pĂ¥"
Med detta sagt sĂ¥ är Lekmer fortfarande en jätte pĂ¥ marknaden och omsatte över en halv miljard förra Ă¥ret. Om Babyshop kan vända utvecklingen för nätbutiken sĂ¥ kan de ha gjort en riktigt bra deal när de nu köper Lekmer för 90 miljoner kronor. Vi ställde nĂ¥gra frĂ¥gor till företagets VD och medgrundare Marcus Tagesson om köpet och logistikproblemen.
Varför köpte ni Lekmer?
- Vi ser stora möjligheter i Lekmer som bolag pĂ¥ flera olika plan. Lekmer är en av pionjärerna online och har dessutom ett mycket starkt varumärke i branschen. Bolaget har sina utmaningar men vi anser att vi har den kunskap som krävs för att vända dessa utmaningar till styrkor, säger Marcus Tagesson.
Hur ser ni pĂ¥ lagerproblematiken som Lekmer kämpat med?
- Det är helt klart nĂ¥got som vi tittat väldigt noggrant pĂ¥ men vi är fast beslutna att fĂ¥ ordning pĂ¥ den utmaningen.
Babyshop använder precis som Lekmer ett robotlager för sin e-handelsverksamhet. Det är dock tvĂ¥ helt olika typer av robotlager och vi frĂ¥gade faktiskt Marcus Tagesson i samband med deras satsning förra Ă¥ret, pĂ¥ lösningen AutoStore, om Lekmers problem hade avskräckt dem ifrĂ¥n robotar, vilket det dock uppenbarligen inte hade gjort.
Kommer ni flytta Lekmer till AutoStore?
- Det är dessvärre inget jag kan kommentera i dagsläget. Fokus just nu är att slutföra den här affären och sen kommer vi kunna kommunicera hur planen ser ut.
Fokuset pĂ¥ Norden ändras inte
Vad som händer direkt när affären är avslutad, vilket beräknas ske i slutet av andra kvartalet, vill Marcus Tagesson inte kommentera. Vi ställde även frĂ¥gan hur de ser pĂ¥ Lekmers position pĂ¥ den internationella marknaden.
- Lekmer är ett bolag som är främst fokuserade pĂ¥ Norden och det är inget som kommer ändras ur det korta perspektivet. VĂ¥r mĂ¥lsättning är att vara klara marknadsledare pĂ¥ alla vĂ¥ra nyckelmarknader.
I affären var det villkorat att en nyemission pĂ¥ 150 miljoner genomförs i Babyshop, vilket företaget redan skaffat teckningsförbindelser för. Vi frĂ¥gade Marcus Tagesson vad pengarna ska gĂ¥ till.
- Vi har starka ägare bakom oss och pengarna kommer användas till investeringar som vi behöver göra i vĂ¥r fortsatta tillväxt.
LĂ„S Ă„VEN:
Babyshop köper Lekmer
Qliro: Lekmer värderades till 90 miljoner kronor
Qliros VD om försäljningen: "Klart att vi är nöjda"