Jollyroom dömdes två gånger om att betala miljonbelopp för vilseledande reareklam i slutet av förra året. Nu har de även lyckats få konkurrenten Babyshop Group fällda i Patent- och marknadsdomstolen.
Enligt Jollyroom for Babyshop med felaktiga prisnedsättningar, som man tyckte ej var lägre än normalt, och tidsbegränsade erbjudanden som löpte även efter den utannonserade kampanjtiden. Man menar även att Babyshop höjde sina ordinarie priser kort innan reorna. Dessutom påpekade man att Lekmer, som ägs av Babyshop, använt sig av liknande metoder.
Och nu har de alltså fått rätt. Domstolen anser att Babyshops och Lekmers marknadsföring varit vilseledande. Upprepar det sig kommer de att få böta 1,5 miljoner kronor vardera. Samtidigt tvingas Babyshop stå för Jollyrooms rättegångskostnader på 2,5 miljoner kronor, medan Lekmer får slanta upp 5 miljoner.
Babyshop Sthlm Holding AB omsatte nästan 1,2 miljarder under 2019, medan Jollyroom Group kom upp i nära 1,5 miljarder under samma period.
Ehandel söker båda parterna för en kommentar.