Babyshop Group har varit en av e-handelns framgångssagor. Bolaget som grundades av Linn och Marcus Tagesson omsätter i dag över miljarden på årsbasis, men har på senare år brottats med mångmiljonförluster.
Nu har mindre varumärken hört av sig till Ehandel och de hävdar att de inte får betalt i tid av Babyshop. En av de vi talat med är Celina Saffar, som driver varumärket Stuckies.
Jag har ett konsignationstavtal med dem, där jag har mitt lager där och sedan fakturerar för det de sålt och så delar vi på vinsten. Men sedan jag började jobba med dem har de alltid varit sena med att betala fakturor. Jag har fått det sagt rakt ut till mig att de prioriterar utbetalningar till stora varumärken framför små. De har 30 dagar på sig, men betalar efter 60 dagar om man har tur, säger hon till Ehandel.
Hon har därför sålt sina fakturor till en extern part, men även där har det nu tagit stopp.
Jag säljer mina fakturor för att jag behöver ha in betalningen. Men nu säger bolaget jag säljer till att de inte kan betala ut förrän de fått in pengarna, eftersom de vet att Babyshop alltid är sena.
Jag har hört runt bland branschkollegor som säljer på Babyshop och de har exakt samma problem. Det är under all kritik. Man ska inte behandla små leverantörer så här. Och det händer ingenting. De säger att de ska pusha för att det ska bli bättre, men sen struntar de totalt i det.
LÄS ÄVEN: Babyshop om nedskärningarna: ”Så klart jättetråkigt”
"Ambitionen är att betala i tid"
Hon säger att hon i dag har en summa på 50 000 kronor som hon fortfarande väntar på från bolaget. Samtidigt har hon nu valt att sluta sälja sina babystrumpor och ta hem varorna från bolagets centrallager.
Men problemet är att jag har babystrumpor även i deras butiker, där de märker om varorna med deras streckkoder. Så jag har inte kunnat ta hem dem än. Men jag har ändå begärt hem dem och får försöka lösa det med nya etiketter på något sätt.
När vi hör av oss till Babyshop med frågor om det stämmer att de betalar fakturor senare till mindre leverantörer, hur det är ställt med betalningsförmågan och om man planerar att helt enkelt satsa endast på större leverantörer framgent, så får vi svaret:
Babyshops styrka är att vi har en bra mix av mindre och större varumärken. Vi betalar fakturor i den takt de kommer in och ambitionen är att alltid betala i tid. Vi har ingen annan prioriteringsordning vi går efter, säger Gertrud Alvén, vd på Babyshop.