Nyligen kunde vi avslöja vad Babyshop-grundaren Marcus Tagesson håller på med nuförtiden, nämligen AI-analys för e-handel. Vad gör då Linn Tagesson? Jo, hon hjälper företag expandera utomlands visar det sig.
Linn Tagesson jobbar nämligen på Business Sweden som har som uppdrag att hjälpa svenska företag utomlands. Hon sitter i New York och har nu kickat igång ett program vid namn Scale US.
Jag har startat programmet tillsammans med min kollega Bingyan Song. Vi är båda baserade i NYC och är ansvariga för utformningen av programmet samt leveransen av de tjänster som bolagen väljer, säger Linn Tagesson till Ehandel.
Som namnet antyder ska programmet hjälpa nordiska mode- och lifestyleföretag att skala upp i USA. Man har redan ett par finalister klara som ska få ta del av ett skräddarsytt stödprogram, men det finns plats för fler.
Hur blir man en av finalisterna?
Programmet riktar sig framför allt till svenska bolag med en global omsättning mellan 10 och 60 miljoner. Bolagen ska ha en befintlig exponering mot den amerikanska marknaden och en ambition att fokusera på den amerikanska marknaden inom en snar framtid.
En mindre del av programmet ska finansieras av bolaget själv men resten står Business Sweden för. De som blir antagna ska även kunna välja vilka delar de behöver hjälp med, om de till exempel redan är experter på något område.
Jag har ju själv upplevt utmaningarna med global expansion när man inte kan marknaden så det här är en lösning som jag själv hade velat ha på Babyshop-tiden.
Målet är att hjälpa företagen att våga ta steget och sedan få dem att växa i USA.
Vad hoppas ni på?
Sverige är en liten marknad och svenska e-handelsbolag behöver växa globalt för att nå sin fulla potential. Det här programmet är det första i sitt slag, och ambitionen är att det här pilotprogrammet ska generera positiva resultat för bolagen och att vi på sikt kan driva det vidare. Jag och min kollega Bingyan Song har lång erfarenhet inom e-handel och modebranchen, och vi tror att det här programmet kommer vara en viktig språngbräda för SME-bolag som vill expandera globalt, säger Linn Tagesson.
Och om det går som man planerat så kikar man förstås på att replikera detta på fler marknader.
Min förhoppning är man ska kunna copy/pastea det här receptet till fler Business Sweden-marknader framöver. Jag upplever att många av dessa bolag är nyfikna på till exempel Japan, Sydkorea och Kina.