ANNONS

B2C räddade omsättningen: "Valde att satsa mer än någonsin"

Anders med frun Josefin som sköter ekonomin på företaget

"Redan gett resultat".

ANNONS

Gastrobutiken.se mötte tuffa tider när pandemin slog till. B2B-handeln som säljer restaurangmaskiner på nätet såg sina kunder försvinna och bestämde sig snabbt för att göra något åt saken.

Istället för att gå ner på sparlåga valde vi att satsa mer än någonsin och försöka få in privatpersoner som är hemmakockar och hemmabagare, berättar Anders Strandhagen, e-handelsansvarig på GastroTech som står bakom Gastrobutiken.se.

Företaget har alltså snabbt ställt om verksamheten till att även rikta sig till privatpersoner. En utveckling som krävt en hel del anpassning.

Vi startade upp med en mer riktad sida för privatpersoner i höst efter ett intensivt arbete över sommaren för att få till funktioner så som vi ville ha det. Privatpersoner är mer vana vid snabb och enkel kassa och en lättnavigerad sida. Vi hade en utmaning att skapa en helt egen meny på hemsidan där vi kunde få bort stora otympliga kokgrytor och andra restaurangmaskiner som inte är av intresse för privatpersoner. Vi fick även utöka vårt sortiment och lägga in en hel del köksapparater för privatpersoner. Ett nytt segment för oss men som redan nu visat sig ge resultat.

Anders Strandhagen berättar att företaget började sälja till privatpersoner under oktober månad och att man redan i november fick in 30 procent av alla order från B2C-sidan.

Hur har er omsättning förändrats under den aktuella tiden?

Omsättningen har så klart minskat jämfört med 2019 som var ett väldigt bra år för oss. Vi hade räknat med en fortsatt ökning 2020 tills coronaviruset gjorde sitt intåg i mars. Vi hade en ökning fram till april månad på cirka 20 procent men sen dippade det rejält under våren. Hösten återhämtade det sig något men sen tog det mer eller mindre tvärstopp i mitten av november. Totalt backade omsättningen cirka 15 procent på hela året.

Företaget sålde för 12 miljoner kronor under 2020.

Lyckas privatpersonerna väga upp för tappet inom B2B? Man kan ju tänka sig att de handlar för betydligt mindre summor?

Privatpersoner handlar mycket riktigt för mindre summor. Genomsnittsorder för B2B är cirka 6000 kronor exklusive moms medan B2C-order ligger på ungefär 700 kronor. Eftersom vi kom igång rätt sent på året med B2C har vi inte hunnit få upp volymerna än för att ta igen det som restaurangerna minskat.

Företaget hoppas dock samtidigt på att alla restauranger återhämtar sig nu när folk börjar vaccineras.

På vilket sätt skiljer sig B2C mot B2B? Är det några särskilda överraskningar ni har behövt hantera?

Vi har sett över vilka fraktalternativ som finns att välja på. Eftersom vi säljer en hel del drickakylar/ölkylar även till privatpersoner måste de kunna fraktas till kundens hem. Vi har även fått lägga till produkter mer anpassade för privatpersoner. Vi har även uppdaterat vår checkout till Klarnas senaste version för att underlätta för kunderna. Vi har haft e-handel sedan 2013 så några större överraskningar har vi inte varit med om än.

Anders Strandhagen berättar också att de räknar med att få fler returer än tidigare. Och satsningen på B2C ska bestå oavsett vad som händer med pandemin. Under 2021 kommer man även börja satsa mer på marknadsföring av B2C-sajten och man siktar bland annat in sig på Instagram.

Vi kommer att fortsätta att satsa både B2B och B2C i framtiden. Det kommer nog tyvärr att dröja innan vi är tillbaka i ”normala tider” är jag rädd för. Men det är roligt med nya utmaningar och det är ju ändå i stort sett samma sortiment till båda kundkategorierna. Vi tror att det är bra att ha en bred kundbas och ett stort utbud. Tack vare ökade volymer kan vi också öka inköpen samt hitta nya spännande leverantörer, avslutar Anders Strandhagen.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap