E-handeln mellan företag fortsätter att släpa efter B2C-handeln. Det trots att många företag idag vill handla mer online. Men de aktörer som ser till att ligga i framkant har mycket att tjäna enligt e-handelsplattformen Bigcommerce som tagit pulsen på B2B-handeln online.
Föga förvånande förväntar sig företagsköpare i allt högre grad samma shoppingupplevelse på nätet som när de handlar som konsumenter. Därför är de frustrerade över svagheterna inom B2B-handeln, och störs bland annat av otydlig prisinformation, långsamma webbplatser och dålig kundservice.
En av de viktigaste e-handelstrenderna under 2024 kommer vara att B2B-aktörer bör, och kommer att investera i hur de säljer online. Detta handlar både om att bättre ta vara på möjligheterna och att de förbereder sig på ökad konkurrens och högre kostnader, säger Mark Adams, Emea-chef och senior vice president på Bigcommerce.
Personalisering och AI
Han pekar också på att 2024 innebär nya möjligheter för e-handlare att investera i att modernisera. Framför allt genom hyperpersonalisering, omni-channel och AI.
För att klara utmaningarna kommer företagen bland annat att åtgärda ineffektivitet och flaskhalsar i verksamheten, samtidigt som de förbättrar marknadsföringen och kundupplevelsen med hjälp av tekniska verktyg.
Enligt Mark Adams är det också en trend att e-handeln blir bättre på att anpassa sig till en föränderlig demografi. Till exempel att en äldre generation blir pensionärer samtidigt som en yngre generation gör karriär.
2024 kommer B2B-sektorn att bli allt mer digital, datadriven och effektivitetsorienterad, och fokusera på att utnyttja tekniska framsteg. Framför allt kommer AI användas för avancerad personalisering som går längre än grundläggande produktrekommendationer, och bland annat bidra till skräddarsydda kundresor utifrån affärsbehov, köphistorik och beteendeanalys, säger Mark Adams.
Sju trender och råd för B2B e-handel 2024:
1. E-handeln blir ännu mer central för B2B-köpresan. Företag som via EDI säljer från lager och via telefon, e-post och mässor kommer att använda e-handel som en central portal. Där kan köpare se, hantera och uppdatera alla interaktioner, inklusive offertförfrågningar, ombeställning och fakturabetalning.
2. AI för hyperpersonalisering. E-handeln kan förbereda sig genom att investera i AI-drivna CRM-system som analyserar kunddata och ger insikter för personaliserad marknadsföring och försäljning.
3. E-handlare behöver använda AI-applikationer för att optimera priser, hantera lager och förhindra bedrägerier.
4. Teamen bör utbildas i att tolka AI-insikter. E-handelsplattformar behöver idag vara utrustade med AI-funktioner för kundanalys i realtid och personliga användarupplevelser. Ett välutbildat team kan sedan använda insikterna som skapas kan användas för att anpassa interaktionerna med kunderna med fokus på personliga e-postkampanjer, skräddarsydda produkterbjudanden och att förutse beställningar.
5. Förbättrade chatbots och virtuella assistenter. Dessa kommer att bli mer sofistikerade och erbjuda omedelbar produktsupport och hjälp i samband med köp.
6. Ett etiskt förhållningssätt till dataanvändning och kunders integritet. Kundernas förtroende kommer att vara avgörande för att implementera AI och personaliseringsstrategier.
7. Omnikanalstrategier kommer att dominera. E-handeln bör vara tätt integrerad med offlineförsäljningskanaler, till exempel genom att använda CRM- och ERP-system för att synkronisera kunddata och lagerinformation mellan e-butiker, fysiska butiker och tredjepartsmarknader. Kommunikationen och varumärkesupplevelsen bör vara likartad i alla kanaler. Kunderna behöver få flexibilitet i hur de interagerar och köper, både online, via mobilappar och i butik.