Fristads, som sedan 2020 är en del av Hultafors Group, är för många känt som en B2B-handlare inom arbetskläder. Främst via butik och återförsäljare, men 2018 lanserade företaget sin första e-handel i Sverige.
Våren 2021 var det dags för Finland tätt följt av Danmark hösten samma år. I slutet av föra året fortsatte expansionen på den europeiska marknaden, med en ny webbshop i Tyskland.
Det här är en naturlig utveckling i vår digitala resa. Det är ett komplement till vår B2B-försäljning som ger våra kunder ett bredare produktsortiment att välja bland, säger Anders Hülse, vd för Fristads.
Positivt för återförsäljarna
Den nya webbshoppen var alltså den fjärde totalt och rymmer precis som sina syskon hela Fristads sortiment av arbetskläder samt outdoor-kollektionen. Som nämnt ovan är återförsäljare en viktig del av Fristads affär men man ser många fördelar med att sälja direkt via egen e-handel.
Både för egen del, men även för sina återförsäljare.
Den största fördelen med att ha en närvaro online är att det stärker varumärkeskännedomen. Webbshopparna kommer att hjälpa användare att hitta oss och lära sig mer om våra produkter, vilket är positivt för våra återförsäljare också, säger Sofia Wackling, global marketing manager på Fristads, och fortsätter:
En annan fördel med att ha e-handelssajter är att det driver utvecklingen av digitala lösningar till våra återförsäljare. Samtidigt som vi utvecklar webbshopparna lär vi oss hela tiden och gör förbättringar för att göra upplevelsen i inloggat läge mer användarvänlig också.