Miljardbolaget Fristads Kansas Group, som säljer arbetskläder för en rad branscher, har sålt tre av sina nio varumärken till en annan B2B-jätte - nämligen Hultafors Group. Varumärkena det handlar om är Fristads, Kansas och Leijona.
Beslutet är ett steg i att renodla verksamheten och utveckla de varumärken som finns kvar i företaget.
Fristads Kansas Groups strategi har sedan 2015, då nuvarande ägare och ledning tillträdde, varit att investera i och utveckla starka, självständiga varumärken inom olika kategorier av arbetskläder och promotion‐/profilkläder. Koncerngemensamma funktioner har tagits bort och beslutsfattande har decentraliserats till respektive varumärkes självständiga dotterbolag. Samtidigt har betydande investeringar skett inom marknadsföring, produktutveckling och ökad effektivitet i hela värdekedjan, berättar Fristads Kansas Group i ett pressmeddelande.
"Ser fram emot att investera"
Strategin att renodla verksamheten har hittills gett resultat. Bolaget vittnar om att “flera års förluster” har vänts till svarta siffror och att man år 2019 hade sitt bästa resultat på tio år. Även 2020 ska ha gått bra, trots pandemin.
Vi är mycket stolta över vad vi åstadkommit de senaste åren med dessa fina varumärken. Samtidigt är jag övertygad om att Hultafors Group, med stöd av sin finansiellt starka ägare Latour, blir ett utmärkt nytt hem för Fristads, Kansas och Leijona, säger Anders Davidsson, vd och koncernchef för Fristads Kansas Group, i en kommentar.
De sex varumärkena som blir kvar i koncernen efter försäljningen har en samlad omsättning på 2,5 miljarder kronor.
Med en stärkt finansiell ställning ser vi nu fram emot att investera i, och skapa bästa möjliga förutsättningar för, våra starka varumärken att nå nya framgångar. Vi ser goda möjligheter till tillväxt och stabil, långsiktig lönsamhet i samtliga delar av koncernen, säger Anders Davidsson.
Affären är villkorad ett godkännande från Konkurrensverket.
LÄS ÄVEN: Miljardbolag slutar med TPL - bygger lager på 18 000 kvm