ANNONS

B2B-bolaget byggde ut med B2C - nu omsätter e-handeln 100 miljoner

Rusning efter träningsprodukter.

ANNONS

Varför nöja sig med B2B i hundra länder när man också kan nå ut direkt till konsumenterna? Den frågan ställde sig träningsjätten Eleiko, som förra året valde att bredda sin verksamhet.

LÄS ÄVEN: Fitnessjätte lanserar ny e-handel - “målet är en global plattform”

Ett smart drag, skulle det visa sig. Under pandemin har e-handeln gått som tåget i många branscher. Och många har varit ute efter just träningsredskap i en tid då det kanske inte gått att besöka gymmet i samma utsträckning som vanligt.

Det har gått fantastiskt bra försäljningsmässigt sen vi kom igång och vi lanserade i mars-april 2020. Med viktig hjälp av alla anställda lyckades vi ställa om och sätta upp B2C-kanalen digitalt på en månad ungefär. Otroligt fort och framgångsrikt, säger Sofia Hjorth, e-handelschef på Eleiko, till Ehandel.

Under 2020 kom Eleiko upp i en samlad omsättning på 500 miljoner kronor. Av den summan stod e-handeln för hundra miljoner.

Planen tidigare har varit att 20 procent av verksamheten ska vara e-handeln, men nu tittar vi förstås på att den andelen kommer att öka och bli större framöver.

Pandemin har fått många att träna hemma och jag förstår att det har uppstått något av en rusning efter träningsredskap. Hur har ni lyckats möta efterfrågan?

Ja, hela gymindustrin har blivit väldigt drabbad och fler och fler vill såklart bygga ett hemmagym av olika varianter. Vi har haft vissa utmaningar med att kunna leverera på efterfrågan som varit. Både att få ut produkterna tillräckligt fort, men även med att fylla på lagret.

För att möta den kraftiga efterfrågan har Eleiko bland annat erbjudit fler anställning på lagret och lagt till ett skift. Nu ser företaget över både produktsortiment och produktionsmöjligheter för att utveckla erbjudandet ytterligare.

Framåt är det alltså fortsatt e-handelsökning och fullt fokus på både B2B och B2C som gäller för Eleiko.

Finns det inte en risk att man inte blir riktigt bra på varken det ena eller det andra om man kör både B2B och B2C?

Nja, vi ser väldigt många synergier och möjligheter med att driva en integrerad strategi istället. Under 2021 kommer vi jobba prioriterat med att möta kunden i fler kanaler, oavsett om det är en B2B eller B2C. Vi vill inte skilja på upplevelsen för kunderna, utan istället öka relationen mot båda segmenten. Vi vill kunna ge samma råd, personlig kontakt och service online som de traditionella B2B-kunderna har via sin personliga säljkontakt. Så nu jobbar vi mycket med att få rätt systemstöd och rätt organisation på plats för att kunna leverera en kundupplevelse i premiumklassen, avslutar Sofia Hjorth.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se