ANNONS

B2B-bolag sågar marknadsplatser: "Bör ha mer öppet sinne"

Thomas Svesson, Partner Manager och e-handelsexpert på Svea Ekonomi
Foto: Storm Commerce

Klar majoritet har inte ens övervägt.

ANNONS

I stora delar av världen domineras e-handeln totalt av marknadsplatser. Aktörer som Amazon och Alibaba har vuxit sig så pass stora att de har blivit en given kanal för företag som vill nå ut på en viss marknad. Ett exempel på ett svenskt företag som använt Amazon för att expandera till nya länder är TePe Munhygienprodukter, vilket vi skrev om tidigare i år.

LÄS ÄVEN: 50-årigt svenskt bolag expanderar globalt via Amazon

Men bland de svenska B2B-företagen är TePe ganska ensamt med sin Amazon-positiva attityd. Enligt en ny undersökning från Svea Ekonomi är det bara 4 procent av B2B-företagen i Sverige som säljer på digitala marknadsplatser som Amazon, Ebay, CDON och Alibaba. Samtidigt säger sig 86 procent av de svarande i undersökningen att de inte ens har övervägt att ge sig ut på en marknadsplats.

Som företagare bör man sätta sig in i hur dessa marknadsplatser kan påverka verksamheten. Det finns nämligen både utmaningar och möjligheter med att finnas där. Här bör företag ha ett mer öppet sinne. Det kan ge företag ytterligare exponering samtidigt som de når marknader de tidigare inte bearbetat, säger Thomas Svensson, Partner Manager och e-handelsexpert på Svea Ekonomi, i ett pressmeddelande.

Inget för B2B?

På följdfrågan "Varför överväger ni att inte sälja företagets produkter/tjänster via externa digitala marknadsplatser?" har 66 procent svarat att deras produkter eller tjänster inte passar där. Nio procent tycker att marknadsplatser inte är något för B2B-företag och sex procent menar att det troligen hade påverkat deras lönsamhet negativt.

Undersökningen är genomförd av Novus på uppdrag av Svea Ekonomi. Totalt intervjuades 501 vd:ar eller marknadschefer med ansvar för digital försäljning. Undersökningen ägde rum i maj och juni 2019. Hela rapporten "B2B och e-handel 2019" går att ladda ner via den här länken.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se