ANNONS

Axfoods stora e-handelsrusning - ökade med 112 procent

Klas Balkow har all anledning att vara nöjd över e-handelslyftet

Click & Collect-satsningen gick hem i stugorna.

ANNONS

Det är inte bara Mathem som gått före branschen med dagligvaror på nätet. Nu visar även Axfood upp riktigt starka papper för Willys, Hemköp och Mat.se. Tillsammans sålde de för över 2,8 miljarder till konsument under 2020 - en ökning med 112 procent mot 2019. Detta efter en hejdundrande avslutning på året för koncernen.

Under fjärde kvartalet fortsatte den positiva utvecklingen för Axfood med en butiksomsättningstillväxt om 7,4 procent. Hög produktivitet i Dagab och förbättrad servicegrad lade grunden för en bra julhandel och stark avslutning på året. Samtidigt växte e-handeln mot konsument med hela 157 procent, fortsatt drivet av en betydligt högre tillväxt för leveranssättet upphämtning i butik, säger Klas Balkow, vd och koncernchef för Axfood, i en kommentar.

Faktum är att e-handeln stod för 6,5 procent av den totala försäljningen under december och 6 procent under det fjärde kvartalet. För helåret var motsvarande siffra 4,8 procent. Och visst syns det en tydlig coronaeffekt där e-handeln gick från 3,4 procent av den totala försäljningen under Q1 till 5,1 procent under Q2, för att sedan dippa lite till 4,3 procent under Q3 innan den starka avslutningen.

Miljardinvesterar

Allra bäst gick Click & Collect-tjänsten, som gick om hemleverans som det mest populära e-handelslternativet under det fjärde kvartalet. Den stod för 3,1 procent av den totala försäljningen, medan hemleverans stod för 2,9 procent.

Nu väntar ytterligare satsningar från Axfood, inte minst kopplat till det nya lagret men också digitaliseringstakten.

Axfoods finansiella ställning är fortsatt stark och vi uppskattar investeringsbehovet för 2021 till 1 800 till 1 900 miljoner kronor, vilket är högre än 2020 års nivå som en följd av investeringsplanen för vårt nya logistikcenter. Vi räknar också med att etablera fem till tio nya butiker och ytterligare stärka tillgängligheten och närvaron online, säger Klas Balkow.

Totalt steg omsättningen med 4,5 procent för Axfoodkoncernen under Q4 till 13,6 miljarder kronor. Rörelseresultatet ökade även det från 487 till 566 miljoner kronor.

Nils Lund
nils@ehandel.se