Matjätten Axfood raporterar idag sina siffror för årets andra kvartal. Dagligvaror är som vi vet ett område som gynnats av coronapandemin, och då speciellt e-handeln med mat.
“Inte minst bland äldre“
Axfood rider förstås på tillväxtvågen och kan konstatera en e-handelstillväxt på 128 procent under årets andra kvartal.
Vi har under kvartalet fortsatt jobba hårt för att växla upp vårt digitala erbjudande och arbetssätt vilket bidragit till att vi även i e-handeln fortsätter växa snabbare än marknaden med en tillväxt om hela 128 procent. Pandemin har inneburit att allt fler e-handlar och vi ser en stadig tillströmning av kunder, inte minst bland äldre konsumenter, säger Koncernchef och vd Klas Balkow i en kommentar till rapporten.
Totalt landar e-handelsomsättningen på 734 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 322 miljoner i fjol.
Det som driver den största delen av e-handelns tillväxt är click & collect, berättar Axfood i ett mejl till Ehandel.
“Ett ändrat köpbeteende”
Koncernens omsättning ökade 4,1 procent till 13,57 miljarder kronor under kvartalet. Rörelseresultatet steg marginellt till 605 miljoner kronor, från 601 miljoner samma period i fjol.
Efter ett exceptionellt tryck inom dagligvaruhandeln under senare delen av första kvartalet har efterfrågan under andra kvartalet stabiliserats på en totalt sett högre
nivå än före coronapandemin, både i butik men i synnerhet online. Samtidigt har efterfrågan markant avtagit inom café- och restaurangmarknaden, gränshandeln mot Norge och i centrala storstadslägen.
Omsättningen i Axfoods butiker ökade under perioden med drygt 8 procent och speciellt bra sägs det ha gått för matkedjan Willys.
Willys expanderar sin e-handel till fler butiker och orter och testar samtidigt nya lösningar för att öka tillgängligheten för kunderna, såsom mobila hämtskåp på bensinstationer. Hemköp har snabbat på utrullningen av sin e-handel och ökar nu upp kapaciteten tidigare än planerat, berättar Klas Balkow och tillägger:
Urban Deli har öppnat webbutik för att hitta nya sätt att nå ut till sina kunder när det inte längre är lika naturligt att samlas i lokal. Vi har också lanserat samleverans av mat- och apoteksvaror via Mat.se, vilket förenklar och ökar nyttan för kunden.