Efter en dramatisk höst med bland annat butiksstängningar och svängiga tider på börsen, har flera experter ifrågasatt hur bra det egentligen går för H&M:s e-handel. I dag är det dags för företagets kapitalmarknadsdag, och i ett pressmeddelande väljer modegiganten att för första gången delge konkreta siffror för sin e-handelsverksamhet.
E-handeln extra lönsam
Enligt pressmeddelandet omsätter H&M:s e-handel 29 miljarder svenska kronor, vilket motsvarar 12,5 procent av koncernens totala omsättning. Samtidigt uppges onlineförsäljningen visa upp god lönsamhet, och står i dagsläget för 22 procent av H&M-gruppens rörelseresultat.
LÄS ÄVEN: Uppgift: H&M:s e-handel omsätter 20 miljarder kronor
I samma veva meddelar företaget att den relativt nya avdelningen New Business, som bland annat omfattar Arket, Monki, H&M Home och Cheap Monday, omsätter 17 miljarder kronor, vilket motsvarar 7 procent av koncernens omsättning.
Prognosen: 75 miljarder 2022
Samtidigt beskriver H&M 2018 som ett år med fortsatta utmaningar, där framför allt butikshandeln kan komma att få det lite kämpigt. Istället är det just e-handeln och New Business som ska ta företaget framåt. Båda avdelningarna väntas växa med minst 25 procent i år, och företaget räknar med en liknande utveckling även åren efter det.
- H&M:s e-handel förväntas fortsätta att öka starkt med en tillväxt på omkring 20 procent om året och på så sätt nå 75 miljarder kronor 2022, skriver företaget i en kommentar.