Efter en stadig, lönsam tillväxt blev 2021 ett enormt framgångsår för Däck365. Omsättningen sköt i höjden från 176 till 234 miljoner kronor och även på sista raden var det positiva tongångar. Resultatet gick nämligen från 12 till 18 miljoner kronor.
Så vad var det som hände egentligen? Vi vände oss till Steine Gretarsson, vd på Däck365, som har en alldeles särskild förklaring som ligger bakom framgångarna. Både på kort och lång sikt.
Vi fokuserar främst på tre saker: Kundens köpupplevelse, effektiva processer och engagerad personal. Vi utvecklar det vi gör tillsammans med vår personal. Alla vill alltid jobba med att göra saker bättre och automatisera flödet. Det kan handla om att lyfta ett däck så få gånger som möjligt. Eller att från ordern kommer in tills att leveransen nått fram, så ska det vara så lite handpåläggning som möjligt. Dels för att undvika fel, men också för att spara pengar och leverera ett så lågt pris som möjligt till slutkund, säger han till Ehandel.
Framgångarna har också inneburit att bolaget skalat upp rejält genom åren. Från början var de bara tre. I dag är de 12 stycken som arbetar heltid och runt ytterligare tio tas in under högsäsongerna.
Från början satt hela företaget och tog en lunch och spånade. Nu går vi runt och lyssnar, dessutom så har alla lärt sig att man ska komma med idéer och förslag. Hur kan vi göra arbetet smartare, enklare och bättre? Det går också väldigt ofta hand i hand. Det som är bra för de anställda är bra för företaget och bra för slutkunden.
"Har en hög trovärdighet"
Framgångsreceptet är alltså att involvera de anställda. Steine menar att de som gör jobbet är experterna och sitter på lösningarna.
Jag är motståndare till att krångla till saker och ting. Vi bryter ned saker och ting till vad de är. Vi behöver ingen utifrån som kommer in och berättar för våra anställda hur de ska göra sitt jobb.
Men varför blev det ett så märkbart lyft under förra året?
Vi överträffade våra förväntningar, även om vi var förberedda på fortsatt bra tillväxt. Vi var lite mer optimistiska inför 2021 och satsade lite mer. Vi tog höjd för större volymer och kom igång med ett större, eget lager. Vi hyrde grannfastigheten för att kunna hantera en högre tillväxt. Vi tog även in mer personal och satsade mer på marknadsföring. Sen tror vi också att vi har en hög trovärdighet på nätet.
"Vi har varit bortskämda"
Exakt hur bra året var i förhållande till konkurrenterna är dock för tidigt att säga.
Vi kan inte riktigt säga om det var riktigt bra eller halvbra jämfört med övriga branschen. Men, jämfört med tidigare år, så var 2021 ett extraordinärt bra år för oss.
Vi har pratat med ett antal e-handlare som har det väldigt slitsamt just nu, men också några som slår alla tiders rekord. Även för Däck 365 har det varit lite svajigt inledningsvis under 2022.
Men nu är man tillbaka på banan igen, även om man precis som de flesta handlare tvingats höja priserna något på grund av ökande utgifter som kommer med containerbrister, svagare valuta och drivmedelstillägg.
Vi har varit bortskämda med en konstant tillväxt på 20 till 30 procent, så när vi såg framför allt i januari att tillväxten inte var lika hög så undrade vi vad som hände. Men min gissning är att vi påverkades av alla ökade kostnader, som höga elräkningar. Fyra däck går ofta på några tusen och får man en elräkning på 12 000 istället för 2 000, så kanske man skjuter det inköpet framför sig. Mars har varit riktigt bra, säger Steine Gretarsson.