Under måndagen låg Amazons amerikanska sajt nere under en längre tid. Något som inte händer allt för ofta, senast Amazon upplevde ett liknande avbrott var i juni 2008. Avbrottet varade i 46 minuter enligt bevakningstjänsten Pingdom.
De besökare som försökte komma åt sajten via Amazon.com, Amazon.ca och via mobilen möttes av följande felmeddelande:
”Oops! Vi är väldigt ledsna, men vi har problem att göra det du just bett oss om. Snälla, ge oss en ny chans, klicka på bakåtknappen i din webbläsare och prova igen. Eller börja om från början på vår hemsida."
Drabbade inte internationella sajter
Amazons internationella sajter ska inte ha påverkats av avbrottet men enligt olika uträkningar som florerar på nätet kan e-handelsjätten förlorat en del pengar på kuppen, i alla fall rent teoretiskt.
Baserat på Amazons nettoomsättning under 2012 kan de 46 minuterna ha kostat företaget 66 240 dollar per minut, eller totalt sett nästan 3 miljoner dollar. Vad som orsakat avbrottet vet man inte ännu.
Amazon drabbades av ett liknande avbrott i maj i år, det varade dock mindre än 10 minuter. Även i februari låg Amazon.com nere för ett stort antal användare under drygt en timme. Den gången påverkades dock inte den mobila appen och besökare kom även åt de drabbade butikernas produktsidor via sökningar på olika sökmotorer.
Källor: Internet Retailer, Mashable