Avarda ger e-handlarna lojala kunder

Avarda ger e-handlarna lojala kunder
Mikael Johansson, VD på Avarda

Extremt fokus på konvertering med nya checkouten.

I samarbete med Ehandel.se Event genomför vi vid utvalda tillfällen intervjuer med partners.

När Emeet kommer till Stockholm i oktober, är betalföretaget Avarda för första gången med som partner.

Själva kallar de sig för “ett ungt företag med lång erfarenhet”. Sedan starten 2015 har det gått snabbt framåt och idag hanterar Avarda varje månad flöden med över 250 000 aktiva kunder.

“För stort fokus på prisjämförelser”

Deras affärsidé kommer ur insikten att e-handelsbranschen ofta lägger ett allt för stort fokus på prisjämförelser.

- E-handelsbranschen har till viss del fastnat i ett läge där mycket handlar om prisjämförelser och där e-handlarna har tillåtit andra aktörer att bli en alltför stor del av köpupplevelsen. Kunderna hittar och väljer den vara de vill köpa via en sökmotor eller prisjämförelsesajt och betalar den med en tredjepartsaktör som tar över kundkommunikationen efter köpet, säger Mikael Johansson, VD på Avarda. 

Avarda har, för att råda bot på detta problem, istället specialiserat sig på digitala betallösningar som låter kunden bygga sitt eget varumärke istället för Avardas.

- I grunden är det vår annorlunda affärsmodell där både vi och e-handlaren tjänar på att bygga kundlojalitet som möjliggör att vi kan utforma våra betallösningar på ett helt nytt sätt, utvecklar Mikael Johansson.

Ny kassa med stort konverteringsfokus

Konceptet har gjort att några av Nordens största e-handlare har valt att använda sig av Avardas lösningar och nyligen lanserades den senaste versionen av företagets kassa, Checkout+.

I den har Avarda valt att ha “ett extremt fokus” på konvertering och även lagt till möjligheten att göra tilläggsköp genom ett enda klick. Andra nyheter är personifierade erbjudanden på fakturan, betalningsbekräftelser och digitala fakturor när man handlar i fysiska butiker.

Mikael Johansson tycker att en av de mest spännande trenderna inom e-handeln just nu är fokusskiftet från att få nya kunder till att fokusera mer på att bygga längre relationer med de kunder man redan har.

- Det är till exempel med glädje vi ser att många börjar ställa krav på sina partners att förbättra den del av leveransupplevelsen som vanligen kallas ”the last mile”.

Emeet “ett sätt att utvecklas”

På Emeet Stockholm hoppas Avarda kunna både dela med sig av sina egna erfarenheter och ta del av andras.

- Det är ett sätt för oss att utvecklas, lära oss från andra, förstå olika behov, få perspektiv på nya trender och på så vis bli mer relevanta själva, berättar Mikael Johansson.

Utlovar “superinteraktiv” session

Deras eget bidrag kommer att bli “en superinteraktiv session” i form av ett spel, eller om man så vill, en tävling. Deltagarna kommer att delas in i smågrupper och därefter få en spelplan att utgå ifrån. Temat blir “hur man bygger framgångsrika koncept och erbjudanden”.

- Vi tycker upplägget på Emeet med interaktiva sessioner är briljant. Allt för många konferensupplägg idag går ut på att passivt ta emot information. E-handlare har dessutom 110 procent fokus på att öka sina egna affärer och det är lätt att bli ”hemmablind”. Vill man fortsätta utvecklas måste man ta in impulser utifrån. Att dela med sig och lära av andra är ett roligt och bra sätt att utvecklas!

 

Michell Grönlund

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap