Flera e-handlare gråter just nu på Twitter då deras betalleverantör Auriga har stora problem med sitt system. Auriga har även bekräftat detta på sin hemsida där de skriver:
"Updatering 14:00: Fortsatt driftstörning inväntar besked externt, återkommer med tidsuppskattning.
15 dec. För tillfälligt kan ni som kund uppleva vissa störningar / kommunikationsproblem. Vi felsöker just nu och uppdaterar denna sida med löpande information."
Vissa störningar och kommunikationsproblem verkar dock innebära att inga betalningar går igenom. På Twitter läser vi följande meddelanden:
Aurigas betaltjänst har varit nere någon timme nu 🙁 Kunderna ringer och kan inte betala #megafail #ehandel
-Mats IngelbornProblem med kortbetalningar i julrushen. Tack för det Auriga... 🙁
-Maria RichardssonJupp, auriga har enligt deras hemsida tekniska problem. Inte riktigt läge för det nu.
-Martin Kiland
Vi hoppas att Auriga löser sina driftstörningar snarast möjliga så att dessa e-handlare kan återuppta julhandeln. Aurigas driftinformation finner ni här, direkt på deras framsida.
Uppdatering 19:00
E-handlare fortsätter att rapportera problem med Auriga ePayment och det sägs att tjänsten varit nere i snart tio timmar. På Aurigas hemsida ser vi även en ny uppdatering:
"Updatering 17:30: Fortsatt driftstörning, felsökning fortgår, internt och externt."
Uppdatering 16 dec
Sent igår kväll runt kl 22:00 fick Auriga igång sin tjänst igen. Det handlar om minst tio timmars nedtid då vi har rapporter ifrån strax innan lunch den 15 december till klockan tio på kvällen samma dag.
Denna driftstörning diskuteras även här i vårt forum.