ANNONS

Auktionshus på nätet sålde falska konstverk

Auktionshus på nätet sålde falska konstverk

Auktionsjätten Lauritz.com har sålt förfalskade konstverk, samtidigt har företagets experter övervärderat och sålt egna varor utan kundernas vetskap enligt Sveriges Televisions Uppdrag granskning.

ANNONS

Lauritz.com är en av Nordens största auktionshus med verksamhet i Danmark, Sverige, Tyskland och Belgien. Auktionerna sker på nätet och alla konstverk och föremål granskas och värderas av företagets egna experter för att garantera dess äkthet. Men enligt SVT:s Uppdrag Granskning har man brustit i rutinerna.

I kvällens program har Uppdrag Granskning gått igenom några av försäljningar på Lauritz.com och bland annat kommit fram till att bolagets anställda övervärderat och sålt egna varor via sajten. Det utan kundernas kännedom. Samtidigt ska säljare ha lagt bud på sina egna varor för att på så vis kunna trissa upp priset.

– För att bemöta Uppdrag Gransknings kritik har vi beslutat att i förbindelse med införandet av vårt nya betalningssystem senare i år skärpa våra kundvillkor, så att man endast får ha ett begränsat antal kundnummer och att man som säljare inte får bjuda på sina egna varor. Sker detta så stängs säljaren för vidare försäljning, skriver Lauritz.com i ett pressmeddelande.

40 sålda förfalskningar

I programmet framkommer även att auktionshuset sålt falska konstverk. Uppdrag granskning ska ha köpt ett antal verk föreställande Mick Jagger och konstnären David Hockney och sedan låtit oberoende experter granska dem.

De hävdar att verken är förfalskningar trots att Lauritz egna experter släppt igenom dem. När det gäller Mick Jagger-trycket, som sålts i ett hundratal exemplar, säger Mette Rode Sundstrøm, vd på Lauritz.com, att det rör sig om en felaktig beskrivning av varan och inte en förfalskning.

Andy Warhols porträtt av David Hockney visar sig dock vara en förfalskning och har sålts i flera exemplar. Totalt handlar det om drygt 40 sålda förfalskningar bara det senaste året.

– Det där är en förfalskning som vi tyvärr har sålt. Det är en falsk stämpel. Vi känner faktiskt till den stämpeln, vi vet gott att det är falskt. Det har vi redan gjort våra experter uppmärksamma på sista året. Därför är det riktigt trist och också pinsamt att vi har sålt de här förfalskningarna, säger Mette Rode Sundström till Uppdrag Granskning.

Jimmy Andersson
jimmy@ehandel.se