Attacker är vardagsmat för hostingbolaget GleSYS

Attacker är vardagsmat för hostingbolaget GleSYS
Joakim Jarstorp framför projektet med Fortum

Serverhallar har blivit sexigt och de tar hand om våra digitala liv inklusive e-handeln.

Inför varje Emeet intervjuar vi de partners som kommer till evenemanget i syfte att ge en bild av vad de gör. På Emeet Stockholm är det endast de leverantörer som är partners som kommer att närvara under dagen. 

Hostingbolaget GleSYS är en trogen partner till e-handelskonferensen Emeet som går av stapeln på torsdag i nästa vecka.

Datorhallar och servrar kanske inte är det roligaste här i livet men allt mer av våra liv möjliggörs faktiskt i dessa välkylda rum. GleSYS ska ligga i framkanten när det kommer till att leverera både e-handel och andra webbtjänster till användarna, via sina egendesignade serverhallar.

Nyligen kunde vi läsa om hur Facebooks grundare Mark Zuckerberg gav sin kärleksförklaring till deras serverhall i Luleå. Vi frågade Joakim Jarstorp, projektledare på GleSYS, om deras verksamhet blivit lite hetare på senare tid. Obs inte bokstavligen, GleSYS servrar hålls alltid svala, utan vi menar åt det mer sexiga hållet.

- Vadå blivit, det har det väl alltid varit? För de som aldrig besökt ett datacenter så upplevs det nog väldigt speciellt. Väldigt få verksamheter har automatiska släcksystem, stora batterirum, dieselmotorer och kylsystem som är lika stora som containrar. Sen finns det ju de som bara vill ha sin server i molnet och att det bara ska fungera, helst ljudlöst, säger Joakim Jarstorp.

Digitala attacker är inte ovanligt

GleSYS brinner för tekniken så att systemen ska leverera oavsett vad som händer. Internet är allt mer sårbart och enligt Joakim Jarstorp är det inte ovanligt att man blir utsatt för någon form av digital attack idag.

- Det sker belastningsattacker mot våra kunder flera gånger varje dag. Det absolut enklaste sättet är att plocka bort målet från Internet. Tyvärr drabbas den aktuella kunden och angriparen lyckas, fördelen är dock att vårt nät och övriga kunder inte påverkas. Mindre attacker kan man tvätta och filtrera och då drabbas inte kunden på samma sätt, säger Joakim Jarstorp, och fortsätter:

- I september slogs världsrekordet i den största attacken med en trafik på 990 Gbit per sekund, hos oss är det inte helt ovanligt med 50 Gbits-attacker.

Ni skrev nyligen om att Internet gått sönder flera gånger i år. Hur kan Internet gå sönder?

- Internet består av flera operatörer och givetvis kan det bli problem med någon mer viktig och central del. Under sommaren har Telia som är en av de världsledande operatörerna haft problem, det har även varit problem med en kabel i Atlanten som förbinder Europa med Amerika. Givetvis ska det fungera ändå och ofta är det inget större problem. Men ibland måste trafiken ta en annan väg och det kan ta en liten stund innan alla system hittar den nya vägen, berättar Joakim.

Med tanke på att Internet är lite av vilda västern så bör man ha en partner på hosting- och serversidan som har lite muskler och om inte annat god kunskap hur man kan försvara sig. Vi ställde ändå frågan till Joakim om varför man inte ska använda sig av ett billigt webbhotell.

- I våra servertjänster delar man inte resurser på samma sätt som i ett webbhotell. Dessutom kan du få avsevärt mycket mer resurser. Med en egen server är det även enklare att trimma in servern efter applikationen och på så sätt få en snabbare och effektivare shop, säger Joakim Jarstorp.

Även om GleSYS inte är en detaljhandlare så lever de i samma uppkopplade värld som oss andra och har bland annat satsat en del på sociala medier och de bygger numera sina system med mobilen i åtanke.

Vad gör man som serverleverantör på sociala medier?

- För att visa hur sexigt det är i ett datacenter såklart. Sen är det ju givetvis enklare att förklara med bilder vad som händer bakom kulisserna och beskriva hur det är att installera 600 fiberpar. Twitter används mycket i kommunikation både allmänt men även vid driftproblem, säger Joakim Jarstorp.

Det är inte bara e-handlare som jobbar med responsiv design. Ni går också mot "mobile first"-tänk vad vi förstår?

- Absolut, det är jätteviktigt när vi nu är mer och mer mobila. Vi släppte vår första app för vår kontrollpanel 2014. Att kunna sköta om sina servrar 24/7 är otroligt viktigt.

Joakim Jarstorp berättar att just e-handlare ofta har höga krav på tillgänglighet och speciellt större nätbutiker som snabbt börjar förlora pengar om något tekniskt går sönder. GleSYS ska kunna lösa dessa typer av problem snabbt och kan även utlova mycket hög tillgänglighet. Det vill säga att näbutiken helt enkelt inte viker sig efter trycket ifrån kunderna eller en digital attack.

Åtta viktiga saker när det gäller driften

GleSYS har på tidigare Emeet berättat om hur man kan lastbalansera sin nätbutik så att den blir ännu tåligare vid angrepp eller bara extremt högt kundtryck. Exempelvis vid en Black Friday-kampanj eller julhandeln som helhet.

Under Emeet Stockholm den 20 oktober planerar Joakim att ta upp "8 viktiga saker du måste ha koll när det gäller driften". Bland annat val av geografisk plats, den nya dataskyddsförordningen och hur man planerar för tillväxt när det kommer till hosting.

GleSYS ska värma upp våra hem

Vill ni snacka mer med GleSYS och Joakim är det Emeet i nästa vecka som gäller. Då träffas 300 glada e-handlare och ett antal trevliga leverantörer för djupa samtal i e-handelns tecken. Missas på egen risk.

Vad är nästa stora grej hos GleSYS?

- Vi kommer med en ny kontrollpanel ganska snart, den har testats hårt under sommaren. Den fungerar mycket bättre mobilt och innehåller funktioner för användarhantering. Även vår lastbalanseringstjänst kommer att finslipas lite och vi får ju inte glömma samarbetet med Fortum Värme där vi från 2017 kommer att leverera överskottsvärme från vårt datacenter i Stockholm till fjärrvärmenätet. Det innebär i praktiken att all värme som servrarna genererar inte kyls ner på traditionellt vis, utan skickas ut för uppvärmning av en massa lägenheter.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se