Svenska e-handlare ser optimistiskt på fortsättningen av 2017. Så pass att mer än varannan e-handlare räknar med ökad försäljning jämfört med förra året och hela 80 procent tippar på ökat tillväxt under de kommande tre månaderna. Det visar den senaste upplagan av Paysons e-handelsindikator.
Hård konkurrens största hotet
- Den svenska e-handeln fortsätter att växa i snabb takt och därmed ökar även konkurrensen på marknaden. Undersökningen visar också att e-handlare upplever hård konkurrens som det största hotet mot deras tillväxt, säger Emma Lindgren, marknadschef på Payson, i ett pressmeddelande.
Elektronikbutikerna mest positiva
Över 600 svenska e-handlare har deltagit i undersökningen och alla mest positiva är de nätbutiker som säljer hemelektronik. Bland dem tror hela 22 procent av de tillfrågade på tillväxt under 2017, tätt följt av e-handlarna som verkar inom kategorierna kläder och skor samt skönhet och hälsa, där 17 procent av nätbutikerna i respektive kategori tror på ljusa tider.
Riktigt lika ljust ser det dock inte ut för de nätaktörer som säljer byggvaror eller böcker, där endast fyra procent tror på tillväxt.