Betalbolaget PayPal har hamnat i blåsväder efter att de skickat ut ett brev till en avliden kund. Maken till kvinnan, som avlidit i bröstcancer, publicerade i går brevet i sin helhet på sociala medier och stora tidningar som bland annat BBC har lyft händelsen.
Det anmärkningsvärda är brevets tondöva utformning, som helt enkelt påpekar att kunden genom sin död bryter mot företagets regler. Brevet fortsätter med att konstatera att det inte finns någon lösning på problemet, det vill säga att hon är död.
Eftersom kvinnan brutit mot reglerna, genom att dö, så ska PayPal stänga hennes konto samt kräva pengarna tillbaka, enligt brevet som maken fått hemskickat. Brevet är dock skrivet direkt till den avlidne.
"Vi granskar nu våra interna processer"
PayPal har sedan dess bett om ursäkt för det inträffade och har dessutom skrivit av skulden. De undersöker nu hur ett sådant här brev har kunnat skickats ut. Enligt betalbolaget kan det handla om en bugg, en dålig brevmall, eller helt enkelt den mänskliga faktorn.
- Vi ber om ursäkt till Mr Durdle för den smärta som detta brev har orsakat. Så snart vi blev medvetna om detta misstag kontaktade vi Durdle direkt för att erbjuda vårt stöd. Vi rensade skulden och stängde hans hustrus konto som han begärde. Vi granskar nu våra interna processer för att se till att det inte händer igen, ska PayPal ha sagt i ett uttalande.
Maken ska, trots utspelet i sociala medier, ha tagit det hela med ro. Han sägs dock ha erfarenhet av folk som sörjer och menar på att dessa typer av tondöva brev kan göra stor skada i många fall.
- Jag är medlem i välgörenhetsorganisationen Widowed and Young, och jag har personligen sett hur ett brev som detta eller något liknande kan ta någon över kanten. Om jag kommer att skapa uppståendelse kring detta, så är det för att se till att PayPal - eller någon annan organisation som kan göra en sådan här okänslig sak - förstår vilken skada det kan orsaka den som nyligen blivit berövad någon, säger maken till BBC.