Vi har alla läst om Facebooks uppvaktning av e-handelsmarknaden och deras satsning på att få nätbutiker att öppna upp en filial hos dem. Kommer Facebook-butiker verkligen ta fart undrar ni kanske. Eller kommer det endast fungera för begränsade kampanjer.
Svaren finner vi nog inom kort. En sak som är säker är dock att när folk handlar en flaska ketchup på Facebook, och inget mer, då har de flesta gränserna redan passerats. Detta har nyligen skett i Storbritannien där ketchuptillverkaren Heinz just nu håller en kampanj gällande deras senaste ketchup med smak av balsamvinäger, som förövrigt verkar vara riktigt god*.
Kat Hannaford på Gizmodo meddelar att hon är en av de första att handla en av dessa ketchupflaskor via just Facebook. Hon skriver om hur det gick upp för henne, samtidigt som hon knappade in sina kreditkortsuppgifter, hur konstigt det egentligen var att handla en flaska ketchup via Facebook. Hon konstaterar dock att detta är den värld vi lever i nu.
Även om detta inköp var via en begränsad kampanj så visar det på den förändring som sker i folks köpbeteende. Vem hade kunnat tänka sig att handla en ketchupflaska via Facebook för något år sedan?
I Just Bought a Bottle of Ketchup on Facebook
Heinz to ‘ketchup’ with Facebook
*Heinz tomato ketchup with balsamic vinegar: a review