ANNONS

Att hämta maten vinner: "14:e månaden i rad med tillväxt"

Karin Brynell
Fortsatt kamp mot inflation och kalendereffekter.

Februari månads försäljningssiffror för dagligvaruhandeln visar på en ökning med 1,3 procent jämfört med samma månad förra året, enligt Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex. Men siffran är missvisande utan att ta hänsyn till att 2024 var ett skottår. Justerat för den extra dagen 2024, landar den faktiska tillväxten på 4,9 procent.

Samtidigt fortsätter livsmedelspriserna att stiga. Inflationen för livsmedel och alkoholfria drycker låg på 3,9 procent i februari, enligt SCB.

ANNONS
ANNONS
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Just nu
3 mån för 99 kr

Få de senaste nyheterna inom e-handel – analyser, insikter och affärskritisk information. Allt på ett ställe!

Därefter 299 kr/mån. Priset är exkl. moms.