ANNONS

Återförsäljarna kan gå miste om 25 miljarder - kartan ritas om

Mikael Thor, vd på OneTwoTen och grundare av Ebbe

E-handeln får lyxklockorna att ticka.

ANNONS

Kategorin lyxklockor har varit sen på e-handelsbollen. De stora varumärkena har släpat efter och nästan helt förlitat sig på återförsäljare. Men nu börjar det bli ändring på det.

Enligt Business of Fashions och McKinseys senaste rapport kommer e-handeln direkt till konsument stå för 20 procent av försäljningen vid 2025, att jämföra med 5 procent under 2019.

Vissa säger att lyxmärken inte borde säljas online, men varför inte? Allt handlar om upplevelsen och detaljerna. Man kan inte skapa lyx och image enbart genom marknadsföring. Man måste investera i de allra minsta detaljerna, precis som när man skapar en ny klocka, säger Raynald Aeschlimann, vd på Omega, enligt Dagens Industri.

Under hans ledning har Omega fått ett allt starkare självförtroende, ökat priserna kraftigt och riktat in sig all mer på försäljning direkt till konsument, både via egna fysiska butiker och e-handel.

"Är född med internet"

Mycket handlar om att nå den närmast mytomspunna generation Z.

Det är en generation som är född med internet och har konstant tillgång till all information. För att vinna deras förtroende måste man vara ärlig och transparent, säger Raynald Aeschlimann.

På grund av de ofta saftiga prislapparna har många av de stora varumärkena iskallt antagit att kunden anser att den fysiska butiksupplevelsen, och känslan den förmedlar, är en viktig del av köpet.

Men den bilden är alltså på väg att förändras. Något som får antas vara ganska dystert för återförsäljarna. Enligt tidigare nämnda rapport kan de nämligen gå miste om runt 2,4 miljarder dollar, som istället hamnar i de stora klockhusens fickor.

Nils Lund
nils@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap