Sök
Stäng denna sökruta.
ANNONS

Astronomisk tillväxt: Från 8 till 80 miljoner - "inte bara kul"

Jens Hagman, vd och grundare
Foto: Elcykelpunkten
Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Dela artikeln:

"Ett gigantiskt lager".

ANNONS

Jens Hagman tyckte att SL-kortet var lite onödigt och valde istället att cykla till sitt jobb på Arlanda, där han var analytiker åt SAS. Men trots besparingar så innebar detta vissa nackdelar.

På somrarna blev man lite svettig, precis så man helst ville ta en dusch när man kom fram. Jag löste problemet med att sätta dit ett konverteringskit på framhjulet på cykeln för att få elassistans. Konverteringskitet höll bara ett halvår innan det gick sönder men jag tyckte konceptet i sig med elcykel var supersmidigt och jag sparade även SL-kortet som kostade knappt 1 000 kronor varje månad, säger Jens Hagman till Ehandel och fortsätter:

Jag märkte också att man blev glad av att cykla elcykel och förstod inte varför elcyklar inte fått större fäste i Sverige, men vid närmare granskning så tyckte jag att elcyklarna var rätt fula och dyra. När regeringen klubbade igenom elcykelpremien ett år senare så kände jag att boomen i Sverige borde vara nära och därav startade jag bolaget.

Han drog igång Elcykelpunkten 2017, en e-handel som de senaste åren sett en astronomisk tillväxt. Redan det första verksamhetsåret sålde Elcykelpunkten för över 8 miljoner kronor.

Under förra året, 2021, så omsatte bolaget 80 miljoner kronor med ett rörelseresultat runt 13,5 miljoner kronor. Något som kan jämföras med 2019 då bolaget omsatte 13 miljoner kronor. Och under 2022 har tillväxten fortsatt.

För mars månad 2022 har vi i princip dubblerat omsättningen jämfört mot föregående år i våra två affärsområden, Elcykelpunkten webbshop och vårt förmånscykelkoncept Greenbenefits.se, säger Jens Hagman.

"Oroliga tider"

Företaget har förstås dragit fördelar av de höga drivmedelspriserna just nu.

De oroliga tiderna har varit påtagliga och cykelbranschen har fått ett uppsving som ett resultat av detta. Hur mycket som beror på våra egna utvecklingar kontra dieselpriserna är svårt att avgöra men dieselpriserna påverkar försäljningen självklart positivt när dem är på dessa nivåer.

Omvärldssituationen har alltså på vissa plan varit fördelaktiga för Elcykelpunkten, men logistikproblemen, som alla dras med, har bolaget givetvis också känt av.

Logistikproblem uppstår i alla led och framför allt i Asien där i princip alla komponenter tillverkas för cyklar. Fabrikerna har stundtals stått helt stilla på grund av karantän och frakten på haven har varit ett ständigt problem med upp till 3-4 gånger dyrare frakt för containers, vilket gör att priserna i många branscher gått upp.

"Agera snabbt"

Precis som andra snabbfotade e-handlare vi pratat med tidigare så är “lösningen” att lägga större order, något Elcykelpunkten också gjort.

Vi får vara tacksamma att vi lagt väldigt stora förhandsorders till våra leverantörer som gör att vi har säkrat upp ett gigantiskt lager som vi har i egen regi. Våra medarbetare på lagret har dragit ett tungt lass och det är inte bara kul att växa snabbt. Det medför situationer som man får vara ödmjuk inför och agera snabbt.

Vad är planen framöver för att bäst ta tillvara på det ökade intresset?

Man får se till att finnas där kunden är och inte vara rädd för att gasa om man har bra lagersaldon. Att prova sig fram är oerhört viktigt och vi kommer fortsätta vår digitala närvaro men också utöka vår lokala närvaro med ytterligare fler butiker. I dag finns vi i Stockholm, Göteborg och Örebro och i sommar öppnar vi i Malmö. Och fler städer är på ingång, avslutar Jens Hagman.

Dela artikeln: