"När Amazon kommer till Sverige...", har blivit något av ett mantra inom svensk e-handel de senaste månaderna. Men oavsett när Amazon väljer att göra entré, så visar det sig nu att en annan internationell aktör hann före. I dag meddelar den brittiska modejätten ASOS att de släpper en svensk sajt.
Den går att hitta på asos.se och vara helt dedikerad till den svenska marknaden. Till exempel ska kunderna kunna ta del av sajtens sortiment i den ordning som uppfattas som mest relevant, baserat på vad andra kunder i Sverige har beställt hittills.
- Sverige är en marknad där ASOS för närvarande växer starkt, skriver företaget i ett pressmeddelande.
Har anställt svenskt team
Den svenska sajten kommer att bli helt anpassad för Sverige, vad gäller till exempel språket och hur produkterna marknadsförs. Till uppgiften har ASOS anställt ett nytt team som ska arbeta uteslutande med den svenska sajten från företagets huvudkontor i London. I nuläget är sidan mycket riktigt på svenska, men priserna är fortfarande i stilen 547,28 kronor, det vill säga exakt översatta från en annan valuta.
LÄS ÄVEN: Asos levererar dagen efter till Sverige - för 225 kronor per år
I våras kunde Ehandel.se avslöja att ASOS, även utan att ha en sajt på svenska, omsatte nära 220 miljoner kronor i Sverige i fjol. Det innebär att företagets svenska verksamhet är i ungefär samma storlek som Bubblerooms. Det är även värt att notera att ASOS därmed är större i Sverige än vad Amazon är, åtminstone sett till hur mycket bolagen säljer för till de svenska kunderna.
LÄS ÄVEN: Svenska nätbutiker ingen match för utländska jättar
ASOS har sedan tidigare landsspecifika för Storbritannien, USA, Frankrike, Tyskland, Spanien, Italien, Australien, Ryssland och Nederländerna.