Under räkenskapsåret 2013 omsatte nätmodehandlaren Asos 769,4 miljoner pund, en ökning med nästan 40 procent jämfört med 2012. Och det ser lovande ut även i år. De första sex månaderna av räkenskapsåret 2014 har flutit på bra, och Asos har hittills sett en tillväxt på 33 procent.
Målet att nå en omsättning över 1 miljard pund under detta räkenskapsåret är inte något Asos VD, Nick Robertsson, tror man kan missa. Det ”räcker” nämligen med att företaget ser en tillväxt på 27 procent under de kommande sex månaderna.
Och redan nu är siktet inställt på nästa stora mål, att nå en årlig omsättning på mer än 2,5 miljarder pund.
– Asos har aldrig tänkt kortsiktig, och kommer inte att göra det heller. De globala möjligheterna förblir lika spännande som tidigare och vi investerar för framtiden och de möjligheter som finns framför oss, säger Nick Robertson.
Tittar på nya marknader
För att snabba upp tillväxten ytterligare kommer Asos att fortsätta investera stora summor i bland annat logistik, leverans och IT. Något som ska se till att företaget står väl rustat för en framtida global expansion.
– Våra investering under innevarande år kommer mer än fördubbla vår försäljningskapacitet med kraftigt ökad effektivitet, säger Robertson.
Nyligen utökade man kapaciteten i sina distributionscentraler i Storbritannien och USA och de nya centralerna i Berlin och Shanghai ska ge Asos en bra bas för sina framtida expansionsplaner. Man lanserade även under 2013 e-handelssajter i Kina och Ryssland, men under de kommande halvåret kommer man att koncentrera sig på de marknader där man redan finns etablerade.
På längre sikt kommer Asos dock att titta närmare på marknader som Japan, Korea, Indien och Brasilien.
Källa: Internet Retailer, Internet Retailing