Trillenium är ett relativt nystartat företag som skapar virtuella butiker åt återförsäljare och varumärken för att ta shoppingupplevelsen i den riktiga världen ut på nätet. Med deras lösning kan kunder strosa runt i nätbutiken och se produkterna från olika vinklar, samtidigt som de snackar med andra vänner som besöker butiken.
Nu ska man att utveckla sin affärsidé ytterligare när virtual reality-glasögon riktade mot konsumenter, som till exempel Facebooks Occulus Rift och Googles Cardboard, blir tillgängliga.
Enkelt beskrivet är virtual reality en datorgenererad skenvärld, en plats där en användare upplever sig vara och agerar, ofta med hjälp av virtual reality-glasögon. Och till skillnad från en virtuell butik, likt kinesiska Yihaodian, så hoppas man att känslan att befinna sig i en riktig butik ska bli betydligt mer verklig.
Siktat in sig på de största e-handlarna
Trillenium är inte ensamma om att hoppas på detta, och förutom att tennisspelaren Andy Murray har investerat i bolaget, äger även brittiska Asos nio procent av aktierna i bolaget via sitt riskkapitalbolag.
Enligt Reuters har Trillenium tillsammans med Asos nu tagit fram en demo som ska smyglanseras i slutet av året. Något som innebär att varumärken som säljs hos Asos kommer att kunna betala en slant för att synas på hyllorna. För de som inte äger ett par virtual reality-glasögon kommer det även att finnas en lite mer begränsad version för desktop och mobila enheter.
Tekniken är fortfarande i sin linda, men Trilleniums grundare, Hrvoje Prpic, har som mål att drygt hälften av Asos 88 miljoner unika användare ska lockas av tjänsten. Han tror också att många andra företag kommer att hoppa på tåget de kommande åren.
– Vi har ytterligare några kunder som är intresserade av Trillenium, men vi siktar bara in oss på de största för tillfället. Så i dagsläget finns det kanske tre eller fyra som vi vill jobba med, men inte mer än så, säger Hrvoje Prpic till Reuters.