ANNONS

Askets fullträff: Slår 44 miljoner efter ökning på 125 procent

Askets grundare Jakob Dworsky och August Bard Bringéus

Starkt rustade när coronaviruset slog till.

ANNONS

En tillväxt från 19,7 till 44,5 miljoner på ett enda år. Det var vad e-handelsföretaget Asket levererade under 2019. Det motsvarar en ökning på 125 procent.

I företagets färska årsredovisning framkommer det att det är både nya och befintliga kunder som bidragit till den starka ökningen, samt att tillväxten varit extra stark i framför allt Tyskland.

Bolaget har under året fortsatt sin omsättningstillväxt strax över plan, kommenterar företaget i sin årsredovisning.

Flyttade lagret och bytte plattform

Asket visar dock fortfarande upp röda siffror. Under det gångna verksamhetsåret sjönk resultatet från minus 1,1 till minus 1,4 miljoner kronor, vilket ska ha att göra med investeringar i bland annat personal och marknadsföring. Företaget har även hunnit med att flytta lagret och att byta ut sin plattform.

Hittills under 2020 har Asket fortsatt att växa, men i mars började effekterna av coronapandemin att märkas av. Nu ligger företaget något under den tillväxt man hade räknat med.

En del produktioner har försenats med ett par veckor men allt är fortfarande under kontroll och vi förutser inte några allvarliga försörjningsbrister till följd av detta, särskilt givet att vi på grund av den minskade försäljningen har gott om varor i lager, skriver företaget.

Ehandel har sökt Askets vd Jakob Dworsky för en kommentar.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se