Influencern i stor intervju om att plötsligt behöva lära sig att navigera som egenföretagare i en främmande bransch, om att sätta Norrbotten på influencerkartan – och om pressen att flytta till Stockholm.
Åsa Jonsson kommer från Arjeplog men är bosatt i Luleå. Dialekten och hundarna Herman och Nemo gjorde hennes klipp virala. Idag har hon 90 000 följare på Tiktok och en 60 000 följare på Instagram. Men en influencerkarriär i Stockholm blir det inte, då lägger hon hellre ner.
“Aldrig varit min plan”
Det hela började mest på kul. Åsa Jonsson hade inte haft Tiktok tidigare och skapade ett konto för att prova. Fokuset på rörligt material verkade kul och tanken var från början bara att vänner och familj skulle följa henne, precis som på Instagram. Men ganska snart började kontot växa “lavinartat” och blev betydligt större än hon någonsin kunnat tänka sig.
På bara någon månad fick hon tusentals följare och efter ett halvår passerade hon 10 000. Men det var när hon blåste liv i ett Instagram-konto med samma namn som hon använde på Tiktok, som det hela tog fart på riktigt.
Det har aldrig varit min plan eller dröm att ha den här typen av plattform så det har varit något jag behövt vänja mig vid.
Idag driver hon inte bara sina konton “helt.orimligt” på Instagram och Tiktok. Hon har även startat en podcast, under namnet “Hörrujeje”, som hon driver tillsammans med sin syster.
Podcastens största fokus är sådant som systrarna upplever i vardagen, med en stor dos glädje, och så klart blir det en del prat om dialekter.
Namnet på podden kommer sig av att jag inleder i stort sett nästan varje video med orden "hörrujeje" och det är ett dialektalt uttryck från Arjeplog med omnejd. Det betyder hörru ni ni, förklarar hon.
Hennes bild av influencers har förändrats
Innan Åsa Jonssons kanaler tog fart och hon själv fick frågor om samarbeten och blev betraktad som en influencer, hade hon inte någon tydlig bild av branschen. Hon såg det mest som “personer med extremt mycket följare gör reklam för kläder, smink, hudvård och visar upp en rätt så perfekt vardag på sina konton”. Sedan dess har hennes bild av branschen förändrats.
I takt med att mina konton växte och jag började befinna mig mer och mer på sociala medier så förstod jag att det inte alls var så. Influencers finns inom så många olika områden och man behöver inte ha den extrema mängd följare som jag trodde, säger hon och fortsätter:
Nu vet jag att det inte är antal följare som gör dig till en influencer utan det är engagemanget och räckvidden och huruvida du har ett innehåll som andra vill se mer av.
Hon säger också att hon tidigare såg klimatet på sociala medier som hårt och elakt men att hon nu sett att det också finns en annan sida.
Det förekommer såklart, men i mindre utsträckning än jag trodde. Jag är tack och lov otroligt förskonad från hatkommentarer och är så tacksam för det klimat som jag har förmånen att ha på mina kanaler.
“Google var min bästa vän”
När ens kanaler plötsligt tar fart, följarna ramlar in och företag börjar höra av sig om samarbeten, är det inte helt lätt att veta hur man bör agera. Särskilt inte om man aldrig haft en plan på att bli influencer. Åsa Jonsson, insåg snabbt att hon hade mycket att lära. Så mycket att hon till och med valde att tacka nej till samarbeten.
Det absolut svåraste för mig var att veta vad jag skulle ta betalt. Det resulterade i att jag i princip inte tackade ja till någonting, eftersom jag saknade så mycket kunskap. Men när det började komma förfrågningar från företag som jag verkligen ville samarbete med, så var det dags att lära sig. I början kunde jag verkligen ingenting om företagande, skatteregler, fakturering och så vidare.
Google blev Åsa Jonssons bästa vän. Samtidigt fick hon aldrig riktigt några raka svar på hur mycket hon borde ta betalt, baserat på den räckvidd och det engagemang hennes kanaler hade.
Det var en snårig väg framåt. När allt började dra igång på Instagram så hade jag sådan tur att en influencerkollega, “betonghuset”, tog kontakt med mig. Hon delade med sig av sina tips och sitt mediakit och det var otroligt värdefullt för mig.
Hon hittade också snabbt konton på Instagram som delade med sig av tips och råd för personer inom influencerbranschen, men även Influens.se. Hon lade också en hel del arbete på att göra egen research.
Jag är en person som är mån om att göra rätt, vilket gjorde att jag ganska direkt gick in och läste på Skatteverket om gåvor och så vidare. Jag är tacksam för att jag gjorde det så tidigt, för då insåg jag att det där med att ta emot produkter enbart är en förlustaffär.
När jag läste på om fakturering så insåg jag ganska snabbt att jag bör starta egen firma. Information om det skaffade jag genom att delta på olika webbseminarer som Skatteverket ordnade. Jag kan rekommendera att lyssna på några sådana om man funderar på att starta företag, för det har hjälpt mig en hel del.
Kommentarerna om dialekten blev hennes drivkraft
Dialekten, som härstammar från Arjeplog, är en av många anledningar till att många följer henne, men enligt henne själv var det till en början inte bara positiva ord.
I början fick jag mycket kommentarer på Tiktok att jag behöver lära mig prata normalt och att jag hittat på ett eget språk. Då blev jag chockad och lite irriterad och insåg att den här dialekten från Norrbottens inland också måste få synas och höras. Så det blev en av mina drivkrafter att fortsätta och jag tror att jag bland annat har min dialekt att tacka för att det har tagit mig så långt.
Men det är inte bara dialekten som charmat hennes följare. En stor del av hennes innehåll kretsar kring hennes fyrbenta vänner Herman och Nemo, som enligt Åsa Jonsson själv är de riktiga stjärnorna.
De är så roliga och utan dem hade jag inte haft så mycket material att filma. Jag tror att det märks hur roligt vi har tillsammans och jag tycker att det är så härligt att jag får dela med mig av livet med dem på det här sättet.
Jobbar fortfarande heltid med annat
När Influens frågar vad hennes planer för framtiden är, svarar Åsa Jonsson att hon främst fokuserar på att utöka sin verksamhet, bland annat med någon typ av föreläsningar.
Jag har delat en del inlägg med lite djupare ämnen, om sådant jag plockat med mig från livet, och det har varit uppskattat. Därför kommer jag se över möjligheten att sprida sådant på ett annat sätt och nyttja det faktum att jag har en kandidatexamen i psykologi.
Samtidigt som influencerkarriären rullar på har hon fortsatt arbeta heltid på sitt andra jobb. Det mesta kring hennes sociala medier sköter hon på kvällar och helger. Även om det innebär en hel del arbete, är hon ändå tacksam för att ha sin försörjning säkrad på ett annat sätt. Hon menar att det innebär en större möjlighet att välja sina samarbetspartners och enbart ta sig an uppdrag hon genuint tror på.
Jag hade nog behövt sänka kraven på sådant jag tar på mig ifall jag inte hade haft den inkomst jag har i grunden. Ibland när någon frågar hur jag ser på framtiden så brukar jag svara att jag mest bara vill gå i skogen i Arjeplog med mina hundar. Det är halvt på skämt och halvt på allvar.
En flytt kommer aldrig bli aktuellt
I en bransch som ofta kretsar kring storstäder i allmänhet och Stockholm i synnerhet, kan man känna sig pressad att behöva flytta för karriärens skull. Åsa Jonsson håller med om att möjligheterna kan öka om man flyttar till en större stad, men det är tydligt att profilens hjärta klappar hårt för hemtrakterna.
Det är ju till exempel inte direkt några event för influencers här uppe i Norrbotten. Eller så finns det, men jag blir aldrig bjuden. Skämt åsido så är det synd att det inte anordnas mer här uppe, för vi är många norrbottningar som sysslar med sociala medier. Men jag tror inte att vi syns på samma sätt som de riktigt stora som är baserade mer söderut och i större städer.
Hon berättar att hon många gånger tänkt på att anordna något för influencers i Norrbotten men att det är svårt att hitta tid för ett sådant projekt. Hon menar att det finns många möjligheter i norr och önskar att fler hade kunnat se och upptäcka det.
För min del är det inget alternativ att flytta. Om det är vad som skulle krävas, för att på sikt ha en karriär inom sociala medier, så skulle jag lägga ner den.
Jag har för stor anknytning till Norrbotten och det fantastiska lugn som finns här uppe. Så jag kommer vara en norrbottnisk influencer eller ingen alls.