Melodifestivalen nämndes i pressmeddelandet.
Smash into pieces ambassadörskap med Håll Sverige Rent granskas av SVT med anledning av det pressmeddelande som gick ut i veckan. ”Melodifestivalen-aktuella Smash into pieces inleder ett samarbete med Håll Sverige rent” löd formuleringen. SVT har sedan tidigare valt att lätta upp reglerna kring artisters kommersiella samarbeten och tillåter nu att de medverkande gör samarbeten med företag under tiden för sin medverkan.
För 20 år sen var artisters reklamsamarbeten ett kontroversiellt ämne. SVT var noga med att Melodifestivalsmedverkande artister inte fick beblanda sig med företag. Nuförtiden är det många artister som får sin huvudinkomst via kommersiella samarbeten och eftersom Melodifestivalen vill ha med de hetaste artisterna så har regelverket behövts tolkas mer öppet, förklarade Aftonbladets reporter Tobbe Ek då.
Projektledaren för Melodifestivalen, Anders Wistbacka, har tidigare i år uttalat sig om saken till SVT.
Deltagarna har rätt att göra vad de vill, så länge det inte finns någon koppling till Melodifestivalen.
I dialog med SVT
Samarbetet i sig är alltså inte det som gör att bandet nu granskas av SVT. Istället rör det sig om det pressmeddelande som först gick ut, där Melodifestivalen nämns ett flertal gånger.
Eventuella överträdelser får prövas från fall till fall och vi kommer nu att kontakta berörda parter för att undersöka detta fall, säger Anders Wistbacka till Resumé, angående samarbetet mellan Smash into pieces och Håll Sverige Rent.
Pressmeddelandet har sedan dess korrigerats och enligt Håll Sverige Rent har det förts en dialog med SVT.
Vi har varit i dialog med SVT och förstått vår felformulering i meddelandet då partnerskapet inte är avhängt eller bör speglas åt deras medverkan i Melodifestivalen. Så vi vill gärna korrigera utformningen.