Priserna skenar på mat och konsumenterna håller allt hårdare om plånboken. Då blir förstås prisjämförelsetjänster allt mer intressanta. Nu meddelar mejerijätten Arla att de fördjupar sitt samarbete med tjänsten Matspar.se.
Jag förstår att många konsumenter står inför en tuff ekonomisk situation, framför allt alla som redan innan inflationen slog till hade små ekonomiska marginaler. Samtidigt är det viktigt att svenska bönder får ersättning för sina kostnadsökningar, annars kommer vi inte att ha någon svensk mat framöver, säger Catarina Molin Österlund, ansvarig för e-handel på Arla.
LÄS ÄVEN: Maten på nätet backar – “påverkas av energi- och bränslepriser”
Nu ska Arla koppla ihop sin recepttjänst direkt med Matspar så att kunderna får den billigaste kundkorgen.
Genom att koppla ihop våra recept på Arla.se med Matspar.se tillför vi för första gången matinspiration till e-handelsresan, säger Catarina Molin Österlund i ett mejl till Ehandel.
"Helt naturligt för oss"
När konsumenterna kollar in Arlas recept så kan de nu klicka på en köpknapp.
Med ett enkelt klick skickas alla ingredienser i receptet vidare som en inköpslista till Matspar.se där du kan välja den onlinebutik som erbjuder det bästa totalpriset på dina varor, säger Catarina Molin Österlund.
Arla hävdar samtidigt att man inte bara vill pusha sina egna varor.
Vi vill inte bara få ut Arlas produkter, vi vill också driva tillväxten av mat på nätet. Det kanalskifte vi nu ser inom dagligvaruhandeln är otroligt spännande och Arla har alltid haft fokus på att möta konsumentens behov, framför allt med digitala satsningar. Därför är det helt naturligt för oss att prova nya lösningar kopplat till e-handel, säger Catarina Molin Österlund.